MITTAŠ, E. ABB RobotStudio - ovládání robota z PLC B&R Automation [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Rešeršní část práce je teoretickým úvodem do problematiky robotiky a použitých automatizačních prostředků. Rešerše je napsána přehledně a srozumitelně. Praktickým úkolem bylo realizovat ovládání pohybů stacionárního šestiosého robotu od firmy ABB prostřednictvím programovatelného automatu od firmy B&R Automation. Oceňuji, že student zpracoval hned dva způsoby komunikace mezi PLC a robotem. První variantou je komunikace prostřednictvím protokolu TCP/IP (viz kapitoly 5,6,7), druhou variantou je komunikace přes Profinet IO (viz kapitola 9). Student byl aktivní, pravidelně konzultoval a navštívil i odborné školení. Práce může posloužit jako pomůcka pro cvičícího při výuce v laboratoři robotiky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student zpracoval bakalářskou práci na aktuální téma, které se týká programování průmyslových robotů. Konkrétní řešení odvodil ze zadání své bakalářské práce a naprogramoval ovládání stacionárního průmyslového robota IRB 120 firmy ABB. K tomu využil programovacího zařízení X 20CP1584, které výrobce dodává k robotu. Zároveň vyřešil komunikaci mezi robotem a programovacím zařízením prostřednictvím TCP/IP pro simulovaný provoz robota a popsal, jak by se tato komunikace uskutečňovala s využitím průmyslové počítačové sítě PROFINET v podmínkách reálné aplikace. V souladu se zadáním popsal student problematiku simulace práce robota v Automation Studiu s jeho kontrolního sytému a Robot Studiu. Naprogramoval jednoduchý program pro potřeby této komunikace. Celé řešení provedl tak, aby bylo možno výsledků jeho bakalářské práce využití v laboratoři ústavu, která je robotem IRB 120 vybavena, pro výuku studentů a pro realizaci výzkumných prací. Práce je rozsáhlá a překračuje jak obsahem, tak rozsahem standardní bakalářskou práci. Text práce je realizován podle požadavků na bakalářské práce včetně citací literatury. Student splnil zadání bakalářské práce v plném rozsahu. Výsledky své práce dopracoval student do praktického provozu robota v laboratoři a i vytvořené video lze plně vyžít pro výuku Práci hodnotím jako výbornou a doporučuji k obhajobě před státní zkušební komisí. Výuka ovládání průmyslových robotů bude zařazena do předmětů, které budou informovat o současné robotizace. V řadě případů se bude muset výuka opírat i o využívání simulace při ovládání robotů a demonstrace, jak roboty využívat. Řešení, které jste zpracoval je právě orientováno na tento způsob výuky. Máte nějaká doporučení a návrhy, jak by se dala řešená problematika dále rozpracovat (např. jako diplomová práce), aby se daly výsledky využít ve výuce o robotech a aby výuka byla dostatečně názorná a efektivní pro výchovu odborníků na digitalizovanou výrobu v konceptu Industry 4.0?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 116945