MINENKO, S. Muzeum moderního umění - Bejrút [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Marek, Jiří

Student Sergej Miněnko si vybral jako téma své závěrečné práce muzeum moderního umění v Bejrútu vycházející ze zadání architektonické soutěže. Není to u něj žádné překvapení, neboť jak jsem ho měl možnost poznat během studia, má zájem o výtvarné umění (sám je zdatný malíř, fotograf a filmař) i o návrhy objektů, které jsou s tímto oborem lidské činnosti spojené. Jeho návrh pracuje s tradiční formou prostorů určených pro výstavy moderního umění tak jak je známe z mnoha již realizovaných staveb - stěžejní je pro něj práce s rozptýleným horním přirozeným světlem a vytvoření uzavřených boxů na umění postavených do podnože obsahující nezbytný servis pro návštěvníky a provoz galerie. Je škoda, že díky jeho vytíženosti v mnoha oblastech se nedostalo v prezentované práci k detailnějším řešením některých prvků či prostor, které takový objekt jistě bude obsahovat a bude nutné je vyřešit. Konkrétně mám na mysli detaily komunikačních prvků, mobiliář, systém umělého osvětlení apod.. Práci nicméně hodnotím jako dobrou, stejně jako přístup studenta ke studiu.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Posudek oponenta

Kolcunová, Pavlína

Práce dokládá schopnost autora samostatného koncepčního uvažování. I přes některé výtky je korekce zmiňovaných nedostatků je možná, aniž by se zásadním způsobem koncept naboural. Jsem přesvědčená, že návrh muzea moderního umění autor zpracoval se ctí, a přináší podnětné možnosti prostorové interpretace výstavních prostor.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B Návrh muzea současného umění je situovaný v rámci kulturního klastru, v širším centru Bejrútu. O vhodnosti výběru pozemku nebudu dále polemizovat, neboť byl předurčen zadáním architektonicko-urbanistické soutěže. Předpokládá se, že v současnosti (jinak) nevyužívaná plocha parkoviště představuje potenciál pro vznik nového kulturně-vzdělávacího centra. Muzeum současného umění je koncipováno jako hybridní a členitá struktura zahrnující výstavní, vzdělávací, komerční i oddychové prostory – což považuji za pozitivní nejen z funkčně-provozního ohledu, ale také z hlediska návaznosti na měřítko a strukturu okolní zástavby. Jako diskutabilní se ovšem jeví řešení bezprostředních vazeb na okolí, a to zejména veřejných prostranství v návaznosti na hlavní vstup (resp. vstup 1). Nepřesvědčivý je argument ochranného zeleného pásma, které vyplňuje jižní cíp parcely, aniž by byly v rámci širších vztahů do řešení zahrnuty i sousední parcely. Za nevhodné považuji i navržení kolmých parkovacích stání – nově navržený veřejný prostor zbytečně izolují od ulice a sousedního objektu univerzity; kapacitně by postačila i stání podélná prostřídaná zelení.
Architektonické řešení A Jednoduchá geometrie objemů sleduje funkčně-prostorové uspořádání. Opěrné body půdorysu tvoří převýšené hmoty výstavních sálů, které spojují výstavní koridory, ke kterým přiléhá zázemí pro zaměstnance i návštěvníky. Za zdařilé považuji kontrastní prostorové vymezení výstavních prostor – na jedné straně neutrálních objemů s vyváženou proporcí a přirozeným denním osvětlením shora; na straně druhé koridory s dramatickou proporcí šířky a výšky, a prosvětlením z fasády – což může představovat neobvyklý potenciál instalace uměleckých děl. Světlou výšku těchto prostor (3,6m) bych doporučila zvýšit.
Provozní řešení B Dispoziční řešení je přehledné a jasně strukturuje prostor na jednotlivé komponenty programu - vstup, kavárna s knihovnou, výstavní prostory. Zajímavým prostorově-provozním experimentem jsou již zmiňované hybridní prostory „zbytkových prostor“, které by zasloužily pečlivější dokumentaci (aslespoň pocitová skica). Velmi otazné je však navržení samotných vstupů do objektu – ačkoli vstup 1 v interiéru navazuje na velkorysou vstupní halu, návštěvník je k objektu naváděn podél fasády s ryze utilitárním členěním – to samé platí i o vstupu 2. Jako hlavní se tedy logicky jeví vstup 3, který by ovšem zasloužil velkorysejší prostorovou dotaci. Za námět k diskuzi rovněž považuji autorovy ambice na sociální projekce do konkrétního dispozičního návrhu (infokiosek na přízemí a jeho ošemetná funkce).
Technicko konstrukční řešení A Navržený nosný systém je vhodně zvolený – žádný konstrukční prvek v prostoru nepřekáží. Řešení detailů je velmi přesvědčivě zpracováno pomocí 3D zobrazení.
Formální úroveň B Po formální stránce je práce dobře zvládnutá, oceňuji zejména osvěžení grafiky autorskými skicami. V řezech i pohledech však chybí výškové kóty, situační výkres postrádá legendu materiálů, severku; vhodné by bylo výkres doplnit o projekci stínu včetně prokreslení okolní zástavby – čímž by jasně vyšla najevo (výšková) rozmanitost dané městské struktury a osobité porozumění kontextu místa.
Navrhovaná známka
B
Body
85

eVSKP id 90789