ZAMAZAL, J. Návrh rekonstrukce střední části trupu letounu Z 143 náhradou za poloskořepinu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Zadání Diplomové práce (DP) vychází z požadavku modernizace letounu řady ZLIN v oblasti sjednocení technologie výroby tj. nahradit současnou příhradovovou konstrukci trupu poloskořepinou a modernizovat technologií výroby. Diplomant se úkolu zhostil iniciativně, konzultoval k podstatným otázkám řešení a doplnil zadání i o části řešící zástavbu zatahovacího podvozku. DP může být využita, jako první krok, k praktické realizaci a ukazuje na možnosti dalších inovačních změn dnes jž zastaralých letounů ZLIN.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Mališ, Michal

Práce je pojatá jako studie proveditelnosti s ideovým konstrukčním řešením, uvážením technologických, ekonomických a organizačních aspektů, které zmíněna přestavba přinese potenciálnímu výrobci. Úvod je věnovaný stručnému popisu letounu, konstrukčnímu, členění stávajícího řešení letounu a příhradové konstrukci, která má být předmětem náhrady. Další kapitola se zabývá již samotným řešením nosné konstrukce střední části trupu. V konstrukčním návrhu však nejsou řešeny další navazující části konstrukce jako uchycení sedaček v kokpitu i pro spolucestující, uchycení bezpečnostních pásů, palubní desky, šachta pro zavírání přídového podvozku, popřípadě uchycení zadní části trupu. Zvýšená pozornost je zaměřena na návrh integrálního nosníku centroplánu, který je zamýšlen jako frézovaný z jednoho kusu. Frézovaný přední i skládaný zadní nosník je následně podroben stručné pevnostní kontrole. V následujícím hmotovém rozboru vychází, že úspora hmotnosti nové konstrukce bude 51 kg. Výpočet hmotnosti nově navrhované konstrukce je však provedeno zjednodušeně bez podrobnějšího popisu. Chybí zejména hmotností zástavby v interiéru. Oceňuji však schopnost diplomanta uvažovat o možných přínosech ušetřené váhy v kontextu provozu a ekonomických přínosů letounu. Navazující centrážní rozbor je proveden slušně. Další kapitola je věnovaná koncepčnímu návrhu přistávacího zařízení. Uvažovány jsou varianty s pevným i zatahovacím podvozkem příďového typu. Přední podvozková noha je dále uvažovaná jako uchycená na motorovém loži. Lože je působí proti podvozkové noze na ilustracích značně subtilně. Závěrečné kapitoly nastiňují volbu požitých materiálu, rozbor výrobních technologií, technologií spojovaní a montážních postupů. Dále jsou zmíněny postupy při certifikaci konstrukčních změn a cenový odhad rekonstrukce. Práce je členěná logicky ve slušné jazykové i grafické úpravě. Ačkoliv je rozsah provedení na dolní hranici, diplomant prokazuje dobrou úroveň vhledu do problematiky a uvažování v kontextu. Doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 101596