FREISLEBEN, P. Způsoby zvyšování výkonu vznětových a zážehových motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Dundálek, Radim

Student pracoval na své bakalářské práci poměrně samostatně. V dokumentu rešeršního typu využil dostupnou literaturu a různých zdrojů zejména na internetu. Práce víceméně obsahuje požadované citace, nicméně kvalita některých obrázků pokulhává, navíc text obsahuje množství faktických chyb. Jazyk, kterým je spis napsán, přísluší spíše populárně naučnému motoristickému časopisu a ne vysokoškolské práci. Práci doporučuji k obhajobě pouze s uvedenými výhradami.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Vlastní přínos a originalita C
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Práce s literaturou včetně citací C
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Bakalářská práce má název Způsoby zvyšování výkonu vznětových a zážehových motorů, avšak je zaměřena v podstatě pouze na přeplňování. Přesto se však čtenář mimo konstatování: „Jedním způsobem jak získat nárůst výkonu, při zachování jeho velikosti, je do válce ‘nacpat‘ více směsi,“ nedozví, na jakém principu je, z hlediska termodynamiky, založeno zvýšení výkonu spalovacího motoru tímto způsobem. V práci nejsou ani zmíněny všechny systémy přeplňování, které se objevily alespoň v sériové výrobě světových automobilek. Dokument obsahuje také množství faktických chyb (viz dále). Patent Alfreda Büchiho se datuje již k roku 1905. Zkratka „TDI“ neznamenala u vozů společnosti Volkswagen a priori použití turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek turbíny, a tím méně dmychadla. Kapitola 4.1 nepopisuje turbokompresor, nýbrž mechanicky poháněné odstředivé dmychadlo. Kapitola 4.3 nevysvětluje dostatečně přesvědčivě princip činnosti Lysholmova kompresoru. Popis činnosti turbodmychadla „Twin Scroll“ je mimořádně povrchní a zavádějící. V kapitole 7.2.3 jsou zaměňovány pojmy „detonační spalování“ a „předčasný zážeh“. Z formálního hlediska je práce v rozporu s Pokynem děkana č. 6/2009 z hlediska řádkování textu. Po stránce stylistiky není dokument zpracován příliš šťastně, a nadto se objevují i hrubé gramatické chyby typu shoda podmětu s přísudkem. Autor si neuvědomuje význam slova „technologie“ a pouze opakuje chyby z internetových stránek. Typografická pravidla taktéž nebyla dodržena. Bibliografické citace použitých zdrojů jsou sice provedeny poměrně pečlivě, leč mezi těmito zdroji se nevyskytuje žádná publikace typu vysokoškolské skriptum či odborná kniha, jež by se věnovala termodynamickým zákonitostem přeplňování a na jejímž základě by autor pochopil, proč a jakým způsobem lze zvýšit výkon spalovacího motoru přeplňováním. Téma bylo uchopeno značně povrchně, úroveň práce odpovídá střední škole a k obhajobě ji doporučuji pouze s velikými výhradami.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací E
Navrhovaná známka
E

Otázky

eVSKP id 64231