DVOŘÁK, M. Detekce a rozpoznání dopravního značení [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Honec, Peter

Úkolem diplomata bylo vytvoření algoritmů pro detekci a rozpoznání dopravních značek. Zadání lze po odborné stránce považovat za náročné již vzhledem k faktu, že se jedná o obecnou scénu z běžného provozu s velmi rušivým pozadím a zároveň že se ve scéně vyskytují typově podobné dopravní značky lišící se v detailech. Pracovní úsilí diplomanta odpovídalo náročnosti zadání, k řešení úkolu vynaložil dostatek času, k práci přistupoval samostatně a systematicky, konzultace byly vždy věcné. Vhodně navržené a implementované metody pracují spolehlivě i s přihlédnutím ke skutečnosti, že bylo požadováno vyhodnocení v reálném čase. Student proto musel kvůli výpočetní optimalizaci vytvořit nejprve kaskádu pro výběr společných rodin dopravních značek. Výsledné časy kolem 400ms na snímek jsou dostačující a splňující podmínku vyhodnocení v reálném čase. Z práce i z četnosti konzultací lze odvodit, že diplomant je zastáncem oblíbené poučky „zbývající čas krát úsilí rovná se konstanta“, proto je finalizace dokumentu ovlivněna spěchem. Odevzdaná práce a její kvalita svědčí o inženýrských schopnostech diplomanta, práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
B
Body
82

Posudek oponenta

Richter, Miloslav

Jedná se o náročné zadání, které je však možné vyřešit za pomoci již hotových knihovních funkcí, kterých diplomant využívá v maximální míře. Zadání je možné považovat za splněné s malou výhradou. Tato výhrada se týká čtvrtého bodu zadání a závisí na vedoucím práce, jak bylo zadání myšleno. Jedná se o požadavek na „test na datech pořízených v reálném provozu“. Tuto podmínku použitá standardní databáze pro testování algoritmů splňuje, ale přesto bych očekával, že si diplomant pořídí alespoň minimální vzorek vlastních dat, na kterých svůj algoritmus vyzkouší. Jednotlivým kapitolám je věnován prostor úměrný jejich důležitosti (snad až na rešerši alternativních řešení), kapitola tři mohla být spojená s kapitolou čtyři. V první kapitole provádí student rozbor dopravních značek a podle jejich společných vlastností je rozděluje do tříd. K této kapitole měla být příloha značek, kterou jsem v práci nenašel (str. 2 Kap 1.1 píše, že "značky… lze nalézt v příloze této práce"). Na čísla značek z této přílohy patrně navazují i čísla ve vyhodnocení (příloha Kompletní výsledky statistiky), které tímto ztrácí informační hodnotu. Vytvořený funkční algoritmus je možné považovat za vlastní práci diplomanta. Písemná práce je sestavena v logickém sledu. Ve druhé kapitole shrnul nejčastěji používané metody při řešení detekce dopravního značení. U použitých algoritmů vysvětlil tvorbu učící databáze dat a uvedl výsledky. Diplomant v této části mohl uvést alternativní možnosti řešení, jelikož i díky jejich neuvedení je práce méně obsáhlá. I když rozsah práce není největší, student zredukoval především teoretickou část, takže z práce je možné zjistit postup práce, použité metody i způsob práce s nimi. Kapitola tři je velice stručná a slouží spíše jako úvod k další kapitole, která pojednává o volbě implementovaných metod. Zde se zabývá přípravou databáze snímků a vzorů a předzpracováním dat pomocí učících algoritmů pro další využití. V kapitole pět potom popisuje vlastní implementaci řešení – jedná se o dvě (hlavní) funkce – pro detekci jednoho snímku a pro vyhodnocení sady snímků. Tato funkce byla použita pro test „reálného provozu, času“. Z implementace vyplývá, že diplomant vytvořil knihovnu pomocných funkcí, jako koncové řešení však použil jedinou funkci, která postupně volá vyhodnocovací algoritmy. To se v tomto typu úlohy, kdy je nutné volání algoritmů na sebe pečlivě navázat jeví jako rozumná volba. V kapitole šest je popsáno testování navržených algoritmů. Výsledky jsou prezentovány formou tabulek. V práci se vyskytují překlepy a chybějící interpunkce (například hned na str vi. Obsah - zůstal text "Error! Bookmark not defined.", překlepy většinou nevedou ke ztrátě orientace v textu, ale v některých oblastech se vyskytují ve značné míře - str.6. U vzorců 2 a 3 (str. 7) není popsán/definován význam znaku/veličiny n. Str. 8 – v textu se píše, že blokové schema HOG je na obr 2.5, jedná se ale o 2.2. V algoritmu str. 18 se objevují proměnné, jejichž význam není uveden. Zdrojové kódy přiložené na DVD předpokládají nainstalované OpenCV ve verzi, kterou používá diplomant (součástí zdrojových kódů měly být i příslušné hlavičkové a lib/dll soubory). I přes uvedené výtky, s přihlédnutím k dosaženým výsledkům hodnotím C/70.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 85561