JAKAL, M. Optimální řízení v technických aplikacích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Tomášek, Petr

Práce se zabývá úlohou optimálního řízení elektrického vlaku. Je studována jak časová optimalizace, která především slouží jako mezní případ pro následující analýzu z hlediska energetické optimalizace. Hlavním přínosem práce je analýza případu, kdy uvažujeme stavové omezení na velikost rychlosti vlaku, a to nejen globálně podél celé trati, ale i lokálně na omezeném úseku. V práci jsou odvozeny optimální scénáře pro řízení vlaku, včetně omezení na volby některých parametrů, aby uvažovaná úloha byla smysluplně řešitelná. Po počáteční analýze úlohy pomocí principu maxima je formulována optimalizační úloha, která je pak řešena v optimalizačním nástroji v prostředí Matlab. V práci je demonstrováno použití tohoto optimalizačního nástroje na studovaných úlohách. I tento aspekt shledávám jako přínosný vzhledem k tradičnímu využívání řešiče GAMS na tento typ úloh v rámci oboru Matematické inženýrství. Student pracoval samostatně a prokázal schopnost jasně formulovat myšlenky a závěry. Existuje mnoho aktuálních článků se související problematikou, tedy z hlediska použité literatury mohla být rešeršní část obsáhlejší. Grafika na straně 41 nahoře mohla být provedena ve větším měřítku. Dle mého názoru však předložená práce předčila očekávání a splnila formulované cíle, což vedlo k celkovému hodnocení A/výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Štoudková Růžičková, Viera

Práce se zabývá optimalizací jízdy elektrického vlaku z hlediska spotřeby energie, a to nejdříve bez omezení, a následně s rychlostním omezením. Je napsaná kvalitně, přehledně, matematické výpočty i komentáře jsou na odpovídající úrovni. Součástí práce je řešení optimalizačních úloh pomocí prostředí v programu MATLAB. Výstupem jsou hodnoty přepínacích časů a grafy znázorňující fázové portréty. Přiložené zdrojové kódy jsou funkční, přehledně zapsané i okomentované. V celé práci jsem našla jenom jednu drobnou chybu, překlep v rovnici na str. 16. Práce splnila cíle, doporučuji ji k obhajobě se známkou A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 113037