VONDRUŠ, J. Vliv zadní části karoserie na aerodynamickou interakci vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Vančura, Jan

Pan Bc. Jan Vondruš zpracoval diplomovou práci na téma Vliv zadní části karoserie na aerodynamickou interakci vozidel. K vlastní práci přistupoval velice svědomitě, pravidelně docházel na konzultace. Během realizace diplomové práce postupně prokázal znalosti nabyté v předchozích letech studia, spoustu dalších znalostí musel získat samostudiem dané problematiky. Přestože povaha práce byla velice náročná na výpočetní čas, podařilo se provést i simulace s jiným modelem turbulence, které jsou nad rámec zadání a pro samotnou práci jsou nezpochybnitelně přínosem. Jedinou slabinou práce může být hůře přehledné uspořádání výsledků práce. Práce překračuje cíle vytyčené v zadání a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Vondruše řeší aerodynamickou interakci za sebou jedoucích vozidel. Téma je aktuální v souvislosti s provozem vozidel s jistou mírou autonomie jízdy a snižování energetické náročnosti jejich provozu. Po nezbytném teoretickém úvodu následuje sestavení výpočetního modelu, samotné CFD výpočty a jejich analýza. Celá diplomová práce je zpracována velice přehledně. Je po formální i stylistické stránce zcela v pořádku. Velké pozitivum je využití grafických nástrojů, které výpočetní software nabízí, jako doprovod pro vysvětlení proudění pro jednotlivé výpočtové konfigurace. Zároveň je třeba uvážit mimořádnou časovou náročnost (strojový čas) pro provedené simulace a také to, že ovládání CFD softwaru není součástí povinné výuky studentů ÚADI. Výsledky simulací ukazují na relativně malé rozdíly mezi jednotlivými konfiguracemi (tvar zádi v kombinaci s následně jedoucím vozidlem), což může být dáno použitím turbulentního modelu k-epsilon. Tato skutečnost je v práci demonstrována srovnáním s jiným modelem – k-omega (nad rámec zadání práce). Vzhledem ke komplikovanosti řešení aerodynamiky vozidel (více vozidel za sebou), stejně jako k tomu, že i publikace v této oblasti přináší často rozporuplné závěry, by hlavním přínosem práce mohlo být právě to, že poukazuje na další možný směr následujícího vývoje. Protože samotné prezentované výsledky velké sady simulací mohou být ovlivněny právě použitím turbulentního modelu a také využitím symetrie vozidla pro zjednodušení výpočtu. Diplomová práce splnila zadání.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 124867