BEDNÁŘ, P. Návrh příďového podvozku pro letouny řady Zlín 40 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Zadaní DP vycházelo z potřeby firmy Zlin Aircraft (ZA) modernizovat současný příďový podvozek na letounech řady Z 40, zejména z důvodu zastaralé koncepce, složitosti výroby a komplikací s dodávkami od výrobce. Cíl DP byl posoudit možnosti a navrhnout realizaci zvoleného řešení při zachování původních uzlů pro uchycení podvozku na kostru trupu a dodržet zdvih a tlumící charakteristiku nového podvozku, bez nárůstu hmotnosti. Diplomat se zhostil úkolu aktivně a zejména při volbě způsobu zástavby a technologie výroby navrhl originální řešení. Počítalo se s návštěvou s krátkou stáží ve firmě ZA k získání podrobnějších informací k možnostem zástavby, což nebylo možné z důvodů zdravotních omezení a diplomant se musel opírat jen o poskytnuté podklady od vedoucího DP. Přínosem DP bude posouzení realizace a vužití příďového podvozku z letounu VUT 100 ve firmě ZA.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Jurina, Marek

V úvodních kapitolách se diplomant věnuje popisem letounu Z 143 Lsi s následným podrobným popisem současného přistávacího zařízení letounu. V další kapitole uvádí řešení předních podvozkových noh pro letounu hmotnostní kategorie odpovídající letonu Z143 LSi. V další kapitole diplomat uvádí možné konstrukční řešení pro zástavbu dříve vybraného předního podvozku z letounu VUT 100 na letoun Z 143 LSi. Poté provedl jejich zhodnocení a výběr nejvhodnější varianty. V další části práce je proveden hmotový rozbor a výpočet centráží letounu. Následně je uveden kompletní výpočet pozemního zatížení dle požadavků předpisu CS 23. S členěním odpovídajícím předpisu CS 23. V závěrečné části se diplomant věnuje pevnostnímu výpočtu a detailnějšímu konstrukčnímu návrhu s dimenzováním jednotlivých prvků příhradové konstrukce. Pro pevnostní kontrolu využívá jak numerických, tak analytických metod. Větší pozornost by si možná zasloužilo motorové lože, u kterého není uveden výpočet a zdá se být, jak i sám diplomant uvádí, vhodným kandidátem pro další optimalizaci, a to i s ohledem, že navrhovaná varianta vychází o 0,793 kg těžší než původní hmotnostně neefektivní řešení příďového podvozku. Práce je zpracována na dobré úrovni i přes drobné chyby jako je například posunuté číslování tabulek. Jako plus lze připočíst, že dané konstrukční řešení by bylo možné použít do reálné praxe. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 133198