MOTYKA, J. Výpočtové modelování hluku vyzařovaného tramvajovým kolem při průjezdu zatáčkou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Diplomová práce se zabývá využitím metody konečných prvků pro výpočtové modelování hluku tramvajových kol při průjezdu oblouku o malém poloměru. Byla provedena modální analýza předepnutého kola v kontaktu s kolejnicí pro několik variant geometrie a různé směry vynuceného prokluzu mezi kolem a kolejnicí. Dále byl pomocí harmonické analýzy proveden výpočet odezvy kola na buzení od příčného prokluzu a výpočet vyzařovaného akustického tlaku a akustického výkonu. Pro určení budící síly byl na základě literatury sestaven analytický model interakce mezi kolem a kolejnicí. Součástí práce je také analýza vlivu některých parametrů modelu na vyzařovaný akustický výkon. Diplomant splnil všechny požadavky zadání a prokázal velmi dobrou schopnost komplexního přístupu k řešení zadaného problému. K řešení přistupoval svědomitě a iniciativně. Text práce je zpracován přehledně s dobrou grafickou úpravou. Práce je na dobré úrovni a vytvořené modely bude možno využít v praxi.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce se zabývá analýzou a identifikaci nestabilních módů tramvajového kola při průjezdu tramvaje malým poloměrem, při kterém vzniká nežádoucí jev pískaní kol. Student při zpracování postupoval velmi pečlivě a navzdory omezenému počtu publikací na toto téma, si dokázal poradit s problematikou a zvolil správný směr, kterým by se další analýzy hluku pískaní kol měly ubírat. V úvodu práce se student věnuje rozboru významných zdrojů hluku kolejových vozidel a uvádí situace při jakých rychlostech jsou jednotlivé zdroje dominantní. Detailněji se pak věnuje popisu příčiny vzniku pískaní kol, kde jako hlavní důvod uvádí slip-stick mechanizmus (prokluz-ulpění), vznikající při prokluzu kol v oblouku, který má za následek vznik samobuzeného kmitání kola, potažmo pískání. Pro řešení úlohy zpracoval student dostupné publikace a zaměřil se na řešení úlohy ve frekvenční oblasti. V další kapitole se pak věnuje stavbě konečno-prvkového modelu, volbě okrajových podmínek a citlivostní analýze vhodné volby velikosti elementu pro navazující deformačně-napěťové a modální analýzy. Jednou z nosných kapitol je určení nestabilních vlastních tvarů předepjaté soustavy pomocí nesymetrické matice tuhosti pro tři varianty geometrie a různé směry prokluzu. Další nosnou kapitolou je pak určení harmonické odezvy předepjatého kola od reálného buzení a výpočet vyzářeného akustického výkonu. Při určení příčné budící síly pak vychází student z článku [3], kde se uvažuje analytický model kola. Následně provádí citlivostní analýzy na různé parametry a porovnává vliv na celkový vyzářený výkon a vyhodnocuje shodu špiček s frekvencemi nestabilních módů. Práce je zpracována přehledně a postupnost jednotlivých kroků srozumitelně navazuje. Práce splnila cíle uvedené v zadání, kvalita zpracování je na dobré úrovni, a proto práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 101203