DITTEL, D. Certifikace leteckých simulátorů dle požadavků EASA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Sklenář, Filip

Student zpracoval práci na zadané téma. Práce je logicky rozdělena do šesti hlavních kapitol. Podstatným informačním zdrojem pro práci byl předpis CS-FSTD (A), který se věnuje certifikačním požadavkům pro letecké simulátory letounů. Požadavky zmíněného předpisu jsou v práci adekvátně popsány s jejich možnou aplikací na již existující simulátor letounu Boeing 737 MAX. Student má mnoho zkušeností s leteckým simulátorem letounu Boeing 737 MAX. Práci zpracoval svědomitě a s opravdovým zájmem o danou problematiku. Všechny body zadání byly splněny. Práci považuji za kvalitní s výsledky, které jsou využitelné v praxi. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Cílem bakalářské práce bylo sestavit postup certifikace leteckého simulátoru podle požadavků EASA, konkrétně jde o simulátor letounu Boeing 737 MAX, s cílem certifikovat simulátor na úroveň FNPT II/MCC. Autor v rámci textu práce seznámí čtenáře se základním rozdělením simulátorů, ve čtvrté kapitole potom rozebírá požadavky kladené na simulátory kategorie FNPT II/MCC. V těchto částech práce postrádám vazbu na konkrétní požadavky předpisů a také uvedení, jak je třeba vyhovění požadavku prokázat. V práci rovněž není popsáno, jak celý proces certifikace simulátoru probíhá, tedy jakou žádost je třeba vyplnit a kdo provádí ověření plnění požadavků. Přitom podle zadání jde o jeden z důležitých cílů práce. V páté kapitole je pak popisována aplikace požadavků na konkrétní simulátor. Autor ale v této kapitole neuvedl stávající parametry posuzovaného simulátoru. V příloze 1 jsou jen obecné fotografie simulátoru. V šesté kapitole se autor zabývá možným využitím simulátoru. Zde pak postrádám vazbu na předpisy pro výcvik pilotů. Simulátor totiž nelze pro výcvik provozovat samostatně ale pouze v rámci schválené organizace pro výcvik. Sedmá kapitola obsahuje přehled předpisů pro certifikaci simulátorů, avšak je poněkud nelogicky řazena až na konci práce. S ohledem na požadavek zadní je rozsah této kapitoly malý. Závěr práce mohl být konkrétnější a seznámit čtenáře s hlavními požadavky na úpravy posuzovaného simulátoru. Z hlediska práce se zdroji autor uvádí použité zdroje, avšak tyto jsou často uváděny souhrnně, viz. třeba strana 12. Čtenáři to ztěžuje orientaci v použitých materiálech. V daném zaměření práce by bylo vhodnější používat indexový systém práce s literaturou. Autor si vybral náročnější téma, které nebylo po čas jeho studia probíráno, přesto mohl zjistit více informaci o základních procesech certifikace, například již z dříve řešených prací na podobné téma.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 125307