DITTEL, D. Certifikace leteckých simulátorů dle požadavků EASA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Student zpracoval práci na zadané téma. Práce je logicky rozdělena do šesti hlavních kapitol. Podstatným informačním zdrojem pro práci byl předpis CS-FSTD (A), který se věnuje certifikačním požadavkům pro letecké simulátory letounů. Požadavky zmíněného předpisu jsou v práci adekvátně popsány s jejich možnou aplikací na již existující simulátor letounu Boeing 737 MAX. Student má mnoho zkušeností s leteckým simulátorem letounu Boeing 737 MAX. Práci zpracoval svědomitě a s opravdovým zájmem o danou problematiku. Všechny body zadání byly splněny. Práci považuji za kvalitní s výsledky, které jsou využitelné v praxi. Práci doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Cílem bakalářské práce bylo sestavit postup certifikace leteckého simulátoru podle požadavků EASA, konkrétně jde o simulátor letounu Boeing 737 MAX, s cílem certifikovat simulátor na úroveň FNPT II/MCC. Autor v rámci textu práce seznámí čtenáře se základním rozdělením simulátorů, ve čtvrté kapitole potom rozebírá požadavky kladené na simulátory kategorie FNPT II/MCC. V těchto částech práce postrádám vazbu na konkrétní požadavky předpisů a také uvedení, jak je třeba vyhovění požadavku prokázat. V práci rovněž není popsáno, jak celý proces certifikace simulátoru probíhá, tedy jakou žádost je třeba vyplnit a kdo provádí ověření plnění požadavků. Přitom podle zadání jde o jeden z důležitých cílů práce. V páté kapitole je pak popisována aplikace požadavků na konkrétní simulátor. Autor ale v této kapitole neuvedl stávající parametry posuzovaného simulátoru. V příloze 1 jsou jen obecné fotografie simulátoru. V šesté kapitole se autor zabývá možným využitím simulátoru. Zde pak postrádám vazbu na předpisy pro výcvik pilotů. Simulátor totiž nelze pro výcvik provozovat samostatně ale pouze v rámci schválené organizace pro výcvik. Sedmá kapitola obsahuje přehled předpisů pro certifikaci simulátorů, avšak je poněkud nelogicky řazena až na konci práce. S ohledem na požadavek zadní je rozsah této kapitoly malý. Závěr práce mohl být konkrétnější a seznámit čtenáře s hlavními požadavky na úpravy posuzovaného simulátoru. Z hlediska práce se zdroji autor uvádí použité zdroje, avšak tyto jsou často uváděny souhrnně, viz. třeba strana 12. Čtenáři to ztěžuje orientaci v použitých materiálech. V daném zaměření práce by bylo vhodnější používat indexový systém práce s literaturou. Autor si vybral náročnější téma, které nebylo po čas jeho studia probíráno, přesto mohl zjistit více informaci o základních procesech certifikace, například již z dříve řešených prací na podobné téma.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | D | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 125307