AMBROZKOVÁ, A. Optimalizace železniční dopravy odpadů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Pavlas, Martin

Řešená problematika optimalizace železniční dopravy představuje komplexní a odbornou veřejností žádané téma. Kvalitní matematické modely v této oblasti chybí, přičemž jejich aplikace mohou přispět k seriózní diskusi o reálné proveditelnosti vlakové dopravy odpadů do připravovaných zařízení pro energetické využití odpadů. Na rozdíl od silniční dopravy má železniční doprava svá specifika, které by měly matematické modely zohledňovat. Členění práce do kapitol bylo provedeno standardně. Po stručném úvodu následuje přehled teorie nezbytné pro vytvoření matematického modelu, následuje definice problému, návrh jednoduchého modelu a jeho aplikace na testovací úloze a následně aplikace na úloze opírající se o reálná data a rozsáhlou síť. Lze konstatovat, že předložená práce představuje pouze úvodní názor na danou problematiku. Navržený model je základní s celou řadou zjednodušení (stejná incidenční matice pro oba systémy dopravy, konstatní měrná cena dopravy, zohlednění různých systémů napájecích soustav, specifika traťových úseků apod., omezení typu maximální délka a hmotnost vlaku apod.). Potenciál řešeného tématu nebyl dostatečně využit. Studentka absorbovala základní vědomosti v předmětné oblasti, které následně přetavila dle svých možností do modelu. Návrh modelu mohl být proveden na mnohem vyšší úrovni s postupnou vzrůstající složitostí. V tomto ohledu práce zcela nenaplnila očekávání. Autorka práce se tyto nedostatky pokusila narychlo shrnout v závěru práce ve formě námětů na další rozvoj modelu (kapitole 6 Diskuze). Tato kapitola měla být rozpracována ve větším detailu s nástinem dopadu na vlastní formulaci modelu a jeho složitost. Z časových důvodů toto však provedeno nebylo. Kapitolu 6 Diskuze celkově hodnotím jako slabou, kapitola pouze memoruje informace získané z konzultací a dále s nimi aktivně nepracuje. Zcela chybí vlastní invence. Přesto lze konstatovat, že cíle práce byly splněny a práce svým rozsahem splňuje požadavky kladené na závěrečnou práci bakalářského oboru. Práci vnímám jako elementární základ a studijní materiál pro další zájemce o rozpracování tématu v navazujících bakalářské nebo diplomové práci. Praktickou aplikovatelnost modelu v tomto stádiu vývoje nelze předpokládat. To by vyžadovalo větší nasazení, aktivnější přístup k řešení práce od okamžiku jejího zadání a v neposlední řadě nezbytnou samostatnost studentky. Zvládnutelné toto však dle mého názoru bylo.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita E
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu E
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Hrabec, Dušan

V hodnocené bakalářské práci s názvem " Optimalizace železniční dopravy odpadů ", která je napsána v českém jazyce, se autorka věnuje optimalizaci přepravy odpadů coby součásti odpadového hospodářství se zaměřením na železniční dopravu. Po teoretickém úvodu v kapitolách 2 a 3, kde jsou definovány použité matematické pojmy z teorie grafů a optimalizace, následuje kapitola 4, kde autorka odvodila a popsala matematický (optimalizační) model. Tato část představuje jádro celé práce. Tento model je pak dále aplikován na reálná data v ČR v kapitole 5. Práci uzavírá diskuze v kapitole 6 a závěr coby 7. kapitola. Autorka si osvojila základy optimalizačních metod a své znalosti prokázala při vývoji matematického modelu (4.1) - (4.9) a jeho použití. Novost přístupu spočívá zejména v zahrnutí železniční sítě a pravděpodobně také v použití skokové (tj. celočíselné) nelineární funkce cena-množství, která zachycuje jednotkovou cenu přepravovaného odpadu v závislosti na jeho množství. Za zmínku stojí i to, že je práce doprovázena fungujícím kódem v osvojeném optimalizačním softwaru GAMS. Nicméně matematický model, který by měl být stěžejní části práce, představuje spíše jednoduchý aparát bez význačných přínosů autora pro reálnou aplikaci. Podobně formulace a popis modelu jsou spíše strohé. Vytknul bych také ne úplně jasnou interpretaci výsledků, popř. bližší (matematickou) analýzu výpočetní části. Autorka se ve své práci nevyvarovala ani několika formálních nedostatků. Zejména nejednotné a zřejmě i nesprávné zacházení s odkazy na použité zdroje v seznamu literatury se jeví jako nešťastné a nepřehledné (např. používání akademických titulů u autorů v [9] či nejasné bibliografické údaje některých prací, např. [5]). Nedostatek se týká i číslování rovnic, které nejsou v textu většinou vůbec odkazovány (např. (4.1) – (4.5)). Na závěr práce bych uvítal, kdyby autorka uvedla (alespoň v příloze) popis implementace modelu v softwaru GAMS. Autorka zvládla základní problematiku optimalizace v dopravních úlohách včetně implementace do optimalizačního softwaru GAMS, nicméně přínos její práce je minimální na úrovni základních úloh v oblasti dopravních úloh celočíselného matematického programování. Přesto oceňuji práci v programu GAMS a vhled do optimalizačních technik, který je nad rámec bakalářského studia matematického inženýrství. Závěrem bych uvedl, že si autorka zvolil velmi zajímavé a aktuální téma. Výsledný sestavený a použitý optimalizační model má jasný potenciál pro další rozšíření. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení D.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací E
Navrhovaná známka
D

eVSKP id 100620