LUKÁČOVÁ, Z. Charakteristiky nehod profesionálních řidičů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Schmeidler, Karel

Práce vyhovuje předpisům pro diplomní práce, je kvalitní s přínosem pro teorii a praxi. Doporučuji její přijetí a po obhajobě udělení příslušného titulu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění cíle a rozsahu zadání A Diplomní práce splnila cíle zadání a je vypracována v požadovaném rozsahu. Zaměřuje se na nehody profesionálních řidičů v souvislosti s jejich osobnostními chakteristikami, pracovním zatížením a také jejich zdravotním a psychickým stavem.
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem A Úroveň zpracování je velmi dobrá, prokazuje odpovědnost a intenzívní celoživotní zájem diplomantky o tuto problematiku.
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody A Analytická část se věnuje způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotnímu stavu profesionálních řidičů a jejich zdravotním prohlídkám, nezbytnému psychologickému vyšetření a pravidelnému školení profesionálních řidičů. Vedle toho se věnuje příslušné legislativě. Jsou použity standartní sociologické metody jako je dotazování pomocí dotazníku a interview, pouze zkoumaný vzorek je omezen vzhledem k rozsahu diplomové práce. Další zdroj analýz jsou statistiky nehodovosti profesionálních řidičů v minulých létech s vyhodnocením příčin nehod. Na to navazuje sledování faktorů, které ovlivňují nehodové chování řidiče. Patří sem například osobnost řidiče, pracovní zátěž, únava atd., správně použity jsou metody na vyhodnocení poznatků. Na tomto základě jsou stanoveny návrhy a opatření, zásady chování a jednání řidiče se specifikací dle věku.
Odborná úroveň diplomové práce A Odborná úroveň je velmi dobrá, autorka na základě získaných poznatků stanoví hypotézu, kterou následně testuje, obratně používá dotazníku a strukturovaného rozhovoru.
Přínos pro praktické i teoretické využití A Práce je využitelná v praxi, protože reaguje na závažné problémy, se kterými se diplomantka setkala v praxi, zejména v práci v soukromé firmě. Navrhuje body, jejich respektování může snížit možnost dopravních nehod, které v případě těžkých nákladních vozů bývají velice devastující.
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 A Diplomantka obratně využívá literárních zdrojů, správně cituje a přehled literatury je dle normy. Zejména to platí o částech věnovaných odborné a zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň A Práce je čtivá a logicky uspořádaná, formální úprava vyhovující. Grafická část podporuje argumentaci psaného textu.
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Motl, Jakub

Předloženou diplomovou práci hodnotím jako průměrnou. Zvolené téma lze považovat za velmi aktuální a daná problematika umožňuje volit celou řadu přístupů a rozdílných pohledů. Daná práce však obsahuje řadu chyb a nepřesností.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Úplnost vypracování C Předložená diplomová práce je tematicky rozdělena do tří částí, v první části se autorka věnuje teorii, kde uvádí problematiku daného zaměstnání a jaké vlivy působí na řidiče. Ve druhé části výzkumné je proveden kvantitativní a kvalitativní průzkum se zaměřením na problematiku nejčastějších příčin dopravních nehod řidičů. V poslední třetí části je provedeno porovnání prvních dvou částí práce a navržení opatření, která mohou přispět ke snížení nehodovosti profesionálních řidičů. Práce plně nepokrývá zadanou charakteristiku a cíle kterých má být dosaženo.
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce C Celkový přístup k řešení cílů dané práce byl zvolen dobře. Avšak provedení některých přístupů je nedostatečný nebo chybný. Osobně mám problém s navrženým opatřením pro snížení nehodovosti profesionálních řidičů. Zejména týkající se postihů a školení. Považovat nevěnování se plně řízení za trestný čin obecného ohrožení je poněkud tvrdé. Také požadovat po řidiči plné uhrazení všech nákladů spojených s dopravní nehodou kterou zavinil, považuji za neadekvátní. Pokud se nejedná o specifické případy (alkohol, omamné látky, úmysl), měla by veškeré náklady uhradit pojišťovna v rámci povinného ručení. Dále školení řidičů v měsíčních intervalech jako vhodnou alternativu. Vidím zde problémy časové, prostorové a zejména odborné. Kdo zajistí že dispečer bude dané problematice rozumět a že správně předá informace. Problémem není perioda školení, ale jejich náplň.
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody D Celková úroveň zpracování předložené práce je průměrná. V kapitole 1 ve třetím odstavci je uvedeno, že v ČR každým rokem umírá na našich silnicích přes 1000 lidí. Ve skutečnosti je však za posledních 10 let počet usmrcených pod hodnotou tisíc osob. Například v roce 2017 to bylo 502 osob. V kapitole 3.2.1 na straně 43 je uvedeno, že zdrojem stresu profesionálního řidiče je mimo jiné hluk, vibrace a extrémní teploty. Současné moderní nákladní automobily, zejména ty, které se pohybují v MKD jsou vybaveny kvalitním odpružením, dobrou zvukovou izolací a klimatizací. Komfort těchto vozidel je kolikrát na vyšší úrovni než u některých osobních vozidel. Kvalitativní analýzu lze označit za nedostatečnou. Analýza založená na jednom rozhovoru s asistentkou dopravního psychologa nelze považovat za plně vyčerpávající analýzu. Kvantitativní analýzu lze považovat za dobrou. V rámci možností dostatečně popisuje danou problematiku.
Obtížnost a správnost řešení D Zvolený přístup k řešení lze hodnotiti jako spíše snadný. Správnost řešení však obsahuje několik chyb a nedodělků.
Přínos pro praktické i teoretické využití D Řešené téma lze považovat za velmi aktuální a daná problematika dalece přesahuje možnosti rozsahu diplomové práce. Pro praktické využití by bylo vhodnější kdyby byla práce zaměřena na jednu problematiku (hypotézu) a ta byla následně podrobněji zpracována. Vzhledem k návrhu úpravy dopravně-psychologického vyšetření v rámci jedné z úprav postrádám například porovnání nehodovosti profesionálních řidičů před a po zavedení povinného dopravně-psychologického vyšetření.
Odborná jazyková úroveň D V textu se vyskytují hovorové výrazy, například "náklaďák". Dále text obsahuje řadu nepřesností a chyb. Například: - Na straně 15, třetí odstavec je uvedeno „vyhláška č. 277“ bez roku nebo bližšího popisu. - Na straně 35 je uvedeno, že „policejní ročenka pro rok 2016 shrnuje statistiku nehodovosti od ledna do listopadu“. Ročenka však shrnuje data o nehodovosti za celý kalendářní rok. - Str. 60, graf č. 9 – v textu pod grafem je uvedeno, že tento graf koresponduje s otázkou č. 3, ve skutečnosti, pokud by měla být nějaká korespondence, tak s otázkou č. 4, ve skutečnosti si však grafy č. 4 a 9 odporují. Pokud 65 % dotazovaných řidičů odpovědělo, že řídí soupravu tahač a návěs, tak téměř vždy (až na velmi malé výjimky) se jedná o vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun. Pak tedy hodnoty v grafu č. 9 nedávají smysl. - V popisu pod grafem č. 9 je uveden nájezd za měsíc, zatímco v samotném grafu za rok. - V grafu č. 11 je uvedeno, že 3 % řidičů pracuje jako OSVČ, zatímco v popisu pod grafem je uvedeno 1 %. - V grafu č. 20 je rozpor mezi hodnotami v grafu a v popisu pod grafem. - V grafu č. 20 jsou uvedeny 4 výseče, v legendě grafu jsou popsány jen 3 výseče. Výseč s hodnotou 1 % není popsána. - V celém textu je napsána hodnota v procentech bez mezery, např. „1%“ správně má být mezi hodnotou a jednotkou mezera. - Na straně 76 je chybně uvedeno, že řidič za dopravní přestupek budou odebrány body. Body se za přestupky přičítají!
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky C Práce obsahuje několik překlepů a chyb ve formátování. Kvalita obrázků a tabulek není dobrá a jsou špatně čitelné.
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 104611