MAREK, O. Koncepční návrh vlečného letounu podle CS-VLA [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Mališ, Michal

Diplomová práce je věnovaná návrhu vlečného letounu podle požadavků předpisu CS-VLA. Diplomant jsi tuto práci navrhl sám a pracoval na ni iniciativně s předstihem. To se kladně projevilo na rozsahu a kvalitě práce. Autor se inspiroval a navázal na internetový dotazník od J. Loutockého z roku 2009 s anketními otázkami na požadavky vlečných letounů adresovaný pilotům kluzáků a vlekařům. Dále autor definuje požadavky na vlečný letoun a rozebírá nejčastěji používané vlečné v českých aeroklubech. Následuje technický popis nově navrženého letounu, návrh geometrie křídla, ocasních ploch a trupu. Kapitola končí hmotnostním a centrážním rozborem. Následující kapitoly jsou věnované výpočtům aerodynamických charakteristik: vztlakové čáře poláře letounu, momentové čáře, statické zásobě a rozložení vztlaku po křídle. Následuje rozbor letových výkonů. Zde byly uvažovány letové výkony samotného letounu a při vlekání kluzáků Cirrus. Většina výpočtů v těchto kapitolách byla provedena v softwaru Matlab, což se projevilo v nárůstu objemem výpočtu. Dále je práce soustředěna na návrh a analýzu motorového lože pro motor UL-Power. Jsou definovány obálky zatížení, nadstandardně pro minimální i maximální hmotnost letounu, případy zatížení a konstrukční řešení. Pevnostní kontrola je provedena v systému MSC. Patran/Nastran. Lože bylo modelováno třemi různými přístupy, rod elementy, nosníkovými elementy a shell elementy. Pro první dva přístupy je výpočet vhodně doplněn analytickými výpočty. Přístup diplomanta k práci považuji za příkladný, pracoval samostatně a práci konzultoval se svým vedoucím. Osobní angažovanost a iniciativa při volbě tématu práce se nesporně projevila na rozsahu i kvalitě zpracování. I přes občasný výskyt slangových výrazů je práce na slušné stylistické a jazykové úrovni. Práci doporučují obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Urík, Tomáš

Předložená diplomová práce Koncepční návrh vlečného letounu podle CS-VLA je systematicky rozčleněna do třinácti kapitol a sedmnácti příloh. Na 179-ti stranách autor rozebírá a řeší všech pět cílů diplomové práce specifikovaných v zadání. V úvodu práce jsou stručně shrnuty a vysvětleny důvody pro vývoj vlečného letounu. Druhá kapitola definuje požadavky na vlečný letoun a je podpořena parciálním průzkumem trhu, který je publikován v příloze A1 ve formě ankety. Přehled v současnosti používaných vlečných letounů spolu se stručným statistickým přehledem jejich několika parametrů je uveden ve třetí kapitole. Mezi srovnávanými parametry mohla být zahrnuta i rychlost stoupání na specifickém výkonu [kW/kg]. Technická specifikace letounu je provedena ve čtvrté kapitole. Pátá kapitola popisuje návrh nosných ploch včetně výběru profilů a definuje i tvaru trupu. Hmotnostní rozbor, hmotnostní konfigurace a centrážní diagram jsou uvedeny v šesté kapitole. Základní aerodynamické charakteristiky vypočteny podle Roskama (Part VI.) jsou prezentovány v sedmé kapitole. Jde o vcelku realistický předběžný odhad. Kapitola osmá je věnovaná odhadu letových výkonů v prvotním přiblížení pouze pro podmínky odpovídající výšce 0 m MSA. Obálka zatížení letounu a výpočet zatížení motorového lože dle předpisu CS – VLA jsou zpracovány v deváté kapitole. Desátá a jedenáctá kapitola se zabývá návrhem potažmo pevnostní kontrolou motorového lože. Konstrukční návrh lože je proveden detailně jako 3D model pomoci softwaru Catia včetně uložení na motorovou přepážku a uložení silentbloků. Pevnostní kontrola pomocí MKP softwaru Patran/Nastran, programu Ministatik a pevnostních podkladů prokázala schopnost lože přenášet definované statické zatížení. Vizualizace 3D systémového modelu letounu jsou prezentovány ve dvanácté kapitole. Poslední kapitolou práce je závěr, ve kterém autor shrnuje a hodnotí dosažené výsledky. Diplomová práce je rozsáhlá a i přes několik většinou formálních nedostatků (jako například označování jednotek v tabulkách 7.25 až 7.33 atd.) plní všech pět zadaných cílů na vysoké úrovni. Proto doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 64838