PLIEŠTIK, M. Srovnání efektu země původu u českých výrobků v tuzemsku a Rakousku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Práce představuje zajímavý vhled do jednoho z typických fenoménů (mezinárodního) marketingu - vnímání země původu a vnímání značek. Autor si zvolil (z našeho pohledu) celkem typické představitele "našich" značek, způsob provedení analýz odpovídá zavedené praxi. Z hlediska potenciálních přínosů vidím rezervy v možnosti "zacílit" návrhy a jejich formulaci tak, aby se mohly stát jasným vodítkem pro jejich prosazení - v tom vidím slabinu práce. Otázky pro obhajobu: Kdo a jakým způsobem může nejlépe ovlivnit úroveň kognitivního a emočního vnímání České republiky jako celku? Uveďte konkrétní příklady vhodného komunikačního působení konkrétní značky, které vyplývá z jejího různého umístění v matici "komunikačního působení" (image značky x image země původu) - viz např. obrázek 15.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů B Problematika efektu země původu je jednou z tradičních oblastí srovnávacích analýz, které mají široké pole uplatnění zejména v mezinárodním marketingu. Takto zvolené téma je aktuální, autor se s ním vypořádal dobře. Samotná formulace cíle je poněkud omezující: "srovnat rozdíly ve vnímání České republika jako země původu ... a současně odhalit rozdíly v jejich vnímání českých značek Pilsner Urquell a Škoda Auto"
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Práce je silná ve své analytické části - zde zvolené přístupy jsou adekvátní deklarovanému cíli a výsledkem analýz je řada zajímavých postřehů o úrovni vnímání "země původu" a o rozdílech ve vnímání dvou zvolených značek, které lze v tomto ohledu identifikovat mezi respondenty z ČR a Rakouska. Viditelnou slabinou analýz je poměrně omezený okruh respondentů - otázka na reprezentativnost tohoto souboru je zcela na místě. Návrhová část však zůstává svou vypovídací schopností za analytickou - zde uvedená doporučení nemají jednoznačného adresáta, neumožňují vymezit pravomoci za případnou realizaci navržených kroků.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B Analýzy jsou dotaženy do dílčích závěrů, diskutabi
Praktická využitelnost výsledků C Tento typ práce má povahu analytické studie, její výsledky jsou využitelné jen v omezené míře: je to dáno jednak poměrně omezeným okruhem respondentů (což chápu spíše jako slabinu), jednak samotným zaměřením práce (což není slabina práce, ani autora). Proto se při hodnocení tohoto aspektu závěrečné práce přikláním k hodnocení "C".
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Práce je logicky uspořádaná, formální náležitosti jsou dodrženy, odborná jazyková úroveň je na odpovídající výši. Diskutabilní se jeví označení dílčích kapitol, resp. popis "modelu automobilového průmyslu", resp. "modelu pivovarnického odvětví v ČR" - nepovažuji je za zcela výstižné - zde zejména postrádám jednoznačnou identifikaci v modelech uvedených číselných hodnot.
Práce s informačními zdroji, včetně citací A Mimořádně rozsáhlý seznam použitých zdrojů.
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Hořínková, Monika

Práce má srozumitelnou a promyšlenou strukturu rozdělenou do několika po sobě jdoucích a navazujících částí. V úvodní sekci by mohl autor hlouběji propracovat dílčí cíle práce, které by pak měly detailnější záběr než zarámování jednotlivých kroků při tvorbě DP. Nicméně tyto kroky jsou účelné a logické. Nejprve vhodně definoval základní pojmy týkající se teoretických východisek efektu země původu. V praktické části pak uvedl bližší údaje týkající se analyzovaných trhů a vybraných značek Škoda Auto a Pilsner Urquell včetně posouzení jejich aktuální pozice na trhu v automobilovém a pivním odvětví i predikce jejich budoucího vývoje s ohledem na makroekonomické prostředí. V další, nejdůležitější části, pak vytvořil dotazník, jehož obsah splňuje kritéria pro zjištění vlivu českého původu. Tento dotazník distribuoval mezi rakouské a české vysokoškolské studenty. V rámci vyhodnocení výsledků získaných z tohoto dotazníku správně vytvořil závěry včetně regresních modelů a zároveň i nastínil, jak by mohly být takové výsledky aplikovány do marketingové praxe zkoumaných značek. Autorova doporučení vyplývající z výsledků jednotlivých analýz by pro značky mohla mít jistý přínos, vzhledem k tomu, že například brand Pilsner Urquell staví ve své komunikace na podtržení původu, atributů českých surovin nebo využití silné emocionální vazby ke spotřebiteli. Zadaný cíl práce diplomant rozhodně splnil, a to po obsahové i formální stránce. Dílo je čtivé i přes několik drobných gramatických nebo stylistických nedostatků či faktických záměnek (např. využívání označení Pilsner Urquell versus Plzeňský Prazdroj). Diplomovou práci proto doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod A
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B
Práce s informačními zdroji A
Splnění stanovených cílů A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 111742