PROKŠOVÁ, L. Přeplňované motory formule 1 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Úkolem bakalářské práce Lucie Prokšové bylo vytvořit přehled přeplňovaných motorů v závodech formule 1. Bakalářka přistoupila k řešení své práce v počáteční fázi velmi iniciativně s řadou vlastních nápadů, ovšem o to větší zklamání bylo v závěru. Z textu práce není vůbec jisté, zda studentka alespoň částečně porozuměla základům spalovacích motorů. Texty jsou chybně přeložené a po technické stránce mnohdy nedávají smysl. Je škoda, že není nízká kvalita překladu textů vyvážena zvýšeným počtem kvalitních obrázků.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu D
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Bakalářská práce rešeršního charakteru se zabývá přeplňovanými motory, respektive pohonnými jednotkami, pro vozy specifikace F1. Tato problematika je uvedena nejprve kapitolami o historii formule 1 a o přeplňování spalovacích motorů obecně. Následující část se pak věnuje historii motorů formule 1 s přeplňováním pomocí turbodmychadla, které byly používány od konce 70. a v průběhu 80. let 20. století. Nejrozsáhleji je popisován předpis pro pohonné jednotky sezóny 2014 a vývoj a konstrukční provedení některých z nich. Úspěšné zvládnutí daného tématu kladlo nároky na porozumění konstrukci přeplňovaného spalovacího motoru a na správný výklad informací o nejnovějších pohonných jednotkách. I přes určitou snahu se však nepodařilo tuto látku zpracovat na vysokoškolské úrovni. V textu práce se objevují faktické chyby a zavádějící informace, například na str. 17: „Motor měl původně klikovou hřídel z tenkostěnné litiny,“ nebo „Centrálně mezi ventily se nachází čtyři svíčky o průměru 10 mm.“ Scestné je rovněž tvrzení, že motor BMW M12/13 byl jediným čtyřválcovým motorem s historii F1, byť v kontextu všech nedostatků práce se jedná pouze o detail. Závěrečná práce z technické vysoké školy by též neměla zaměňovat pojmy „obsah“ a „objem“. Kromě toho dokument vykazuje značné množství pravopisných chyb a celková jazyková úroveň se průběžně zhoršuje. Nejhorší oblastí je popis nových konstrukcí pro rok 2014. Toto by měla být stěžejní část práce, ovšem některé formulace v ní obsažené působí jako neupravený strojový překlad. Kupříkladu na str. 30 se píše: „Potenciálně (podle toho, kolik energie MGU-H může sklidit) umožňuje provoz na MGU-K, kdykoli řidič může využít moc na vrcholu výkonu V6.“ Popis pohonné jednotky Renault pro rok 2014 (kapitola 5.4) je jakýmsi podivným přepisem rozhovoru, neboť v odstavci se objevuje věta: „Myslíte si, že v roce 2014 budou mít některé agregáty více efektivní generátor MGU-H než technologie jiných týmů, nebo je to něco, čeho jsou všichni dodavatelé hnacích agregátů schopni se stejným výsledkem?“ Celá kapitola 5 tak vyvolává otázku, zda ji po sobě autorka vůbec četla. V práci též chybí celkový přehled koncepcí pohonných jednotek používaných v předchozí éře přeplňovaných motorů F1. Obrazový doprovod dokumentu by vzhledem k množství dostupných materiálu mohl být zpracován podstatně lépe. Vyvozované závěry jsou velmi subjektivní a vycházejí více z emocí než z faktů. Vinou množství chyb a formulací, jež mnohdy nedávají vůbec smysl, není možné dokument využít ani jako sekundární zdroj pouze předběžných informací o přeplňovaných motorech třídy F1 a z výše uvedených důvodů tedy nelze tuto práci doporučit k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání F
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry F
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis F
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
F

eVSKP id 70869