HUB, P. Návrh ocasních ploch soutěžního modelu letounu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Matějů, Jiří

Bakalář pracoval svědomitě, bakalářskou práci pravidelně konzultoval. Seznámil se s problematikou návrhu ocasních ploch, která se vyučuje ve druhém ročníku magisterského studia. Pro návrh parametrů využil statistické zhodnocení a zkušeností z předchozích variant soutěžního letounu. Pro určení aerodynamických charakteristik využil open source program XFLR. Podélnou stabilitu vypočítal analyticky. Otázku stranové stability zhodnotil kvalitativně. Následně vypočetl zatížení od ocasních ploch a kormidel a navrhl konstrukci. Použité metody jsou adekvátní dané práci, a i když některá přijatá zjednodušení zejména v určení odporu jsou příliš velká, použití přesnějších metod nebylo v rámci bakalářské práce možné. Téma návrhu ocasních ploch od výpočtu letových vlastností po konstrukční návrh a dimenzování je navíc velmi široké a překračuje výrazně požadavky na bakalářskou práci. Bakalářská práce je na vysoké úrovni a hodnotím ji proto za A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šurkala, Martin

Bakalářská práce na téma „Návrh ocasních ploch soutěžního modelu letounu“ je rozdělena do 9ti kapitol a svým rozsahem převyšuje základní požadavky kladené na bakalářské práce. Na začátku práce se autor věnuje pravidlům soutěže, bodovému hodnocení a popisu konceptu letounu. Následují kapitoly, které jsou zaměřeny na rešerši možných uspořádání ocasních ploch a porovnání vybraných konfigurací z pohledu podélné/stranové stability a řiditelnosti. V závěru práce je proveden výpočet zatížení, konstrukční návrh a pevnostní dimenzování. Ke zpracování této bakalářské práce musel autor nastudovat a aplikovat znalosti, se kterými v průběhu svého studia nepřišel do bližšího kontaktu a které se vyučují až v magisterském studijním programu. Zvláště bych zde zmínil výpočty zaměřené na stabilitu a řiditelnost. Autor také prokázal schopnost práce s 3D softwarem a programem XFLR5 určeným k provádění aerodynamických výpočtů. Za zmínku stojí kapitola zaměřená na pevnostní výpočty (kapitola 8.2), kdy autor při výpočtech postupoval mírně odlišným způsobem než na jaký jsme zvyklí u leteckých konstrukcí. Například u pevnostních výpočtů není výsledkem kontroly pásnic „reserve factor“ ale graf ukazující potřebný počet rovingových pásnic v závislosti na vzdálenosti od kořenového profilu. I přes několik nepřesností je práce svým rozsahem na vysoké úrovni a to jak po technické tak obsahové stránce. Je dobře graficky zpracována a logicky členěna. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě s výsledným hodnocením A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 116652