KADRNKA, P. Zkoumání teplotních změn olověného akumulátoru v režimu hybridních vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Student Bc. Petr Kadrnka se ve své práci zabývá studiem teplotních změn vnitřních částí článků olověného akumulátoru pracujících ve stavu částečného nabití (PSoC) simulujícím provoz v hybridních vozidlech. Vzrůst teploty olověného akumulátoru hraje významnou roli především v bezúdržbových akumulátorech s elektrolytem pouze nasáklým v separátoru, kdy může dojít při nevhodném režimu cyklování až k extrémnímu nárůstu teploty (thermal runaway) končící mechanickou destrukcí akumulátoru. Student provedl veškeré experimentální práce na pracovišti elektrochemických zdrojů ústavu elektrotechnologie FEKT, zařízení a podmínky měření přizpůsobil přístrojovému vybavení a možnostem pracoviště. Na základě výsledků experimentů zpracoval diplomovou práci v rozsahu 59 stran včetně seznamu použité literatury. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky hybridních elektrických vozidel, základní dělení elektrochemických článků s detailním rozborem problematiky olověného akumulátoru. Rozebírá se zde také tepelný management olověného akumulátoru a jednotlivé děje, které přispívají k růstu celkové teploty článku včetně výpočtů jednotlivých tepel vznikajících při provozu článku. Praktická část popisuje experimentální elektrody, měřicí pracoviště a vysvětluje výsledné naměřené závislosti teplot experimentálního článku při formování, standardním cyklování a cyklování v režimu částečného nabití (PSoC) podle upraveného profilu Power Assist. Požadavky zadání student splnil v plném rozsahu, v práci postupoval se zájmem o zpracovávanou problematiku, k řešení problémů přistupoval samostatně a s potřebnou iniciativou. Práce je sepsána pečlivě a přehledně, její vnější úprava a grafické zpracování jsou na dobré úrovni. Odborná úroveň odpovídá znalostem získaným v daném oboru. Předložená práce a její zpracování splňují všechny požadavky kladené na diplomovou práci. Práce přináší nové poznatky do oblasti tepelných dějů probíhajících v článcích olověného akumulátoru. Práci doporučuji k obhajobě.
Diplomová práce splňuje požadavky zadání a doporučuji jí k obhajobě. Student se zde věnuje teplotním změnám probíhajícím v olověném akumulátoru, které jsou podloženy jak teoretickým výpočtem tak praktickým měřením. Jednotlivé kapitoly na sebe racionálně navazují. V prvních částech práce student popisuje základní funkční principy olověného akumulátoru . Poté se zabývá teplotními ději, které probíhají při nabíjení i vybíjení spolu s výpočty dle probíhajících chemických reakcí. Praktická část popisuje způsob měřením na experimentálním článku jehož postup výroby a samotné sestavení je také součástí. Výsledky měřením ve formě grafů jsou komentovány a následně diskutovány spolu s možnými příčinami vlivu jednotlivých probíhajících dějů. K předložené práci mám však několik výhrad. V diplomové práci jsou drobné gramatické chyby. V práci jsem také objevil několik dle mého názoru nepravdivých tvrzení. V kapitole 2.4.2 je uvedeno že může být z akumulátoru odstraněn kalový prostor nebo případně snížen. V zápětí v další kapitole je uvedeno, že každý článek má u dna kalový prostor. V kapitole o HEV je uvedeno, že kombinace spalovacího motoru a elektromotoru je zcela bez emisí, tudíž z tohoto tvrzení vyplývá, že spalovací motor nemám žádné emise. V Tab.4-1 a Tab.4-2 chybí reference. V těchto tabulkách jsou však uvedeny nejdůležitější údaje pro výpočet, není tudíž zřejmé odkud byly údaje čerpány. Citace internetových odkazů by bylo vhodné aktualizovat některé již nemusí platit. V práci je uvedeno že VRLA akumulátory jsou řízené ventilem, jedná se o špatný překlad ventil má pouze regulační charakter. Odborná úroveň diplomové práce ukazuje na velmi dobré znalosti této problematiky. Student zde ukázal velmi dobrou orientaci jak v teoretické tak praktické části. Přes výše uvedené formální nedostatky především v teoretické části hodnotím práci známkou B při zodpovězení všech otázek k obhajobě.
eVSKP id 49922