Simulační analýza vibrací turbodmychadla

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práca sa zaoberá výpočtovým modelovaním vibrácií turbodúchadla a posúdením vplyvu pasívneho dynamického hltiča vibrácií na vibrácie konzoly pre aktuátor. V rešeršnej štúdii bolo opísané použitie dynamického hltiča vibrácií. Výpočtové analýzy boli realizované pomocou metódy konečných prvkov v programe ANSYS. Bolo vytvorených niekoľko výpočtových modelov turbodúchadla s rôznym spôsobom modelovania skrutkových spojov medzi dielmi. Každý model bol podrobený modálnej analýze a boli porovnané ich výsledky. Na vybratom modeli bola pomocou harmonickej analýzy vypočítaná odozva na kinematické budenie od spaľovacieho motora pre dva záťažové stavy. Na model turbodúchadla s redukovaným počtom stupňov voľnosti bol aplikovaný jednoduchý model hltiča vibrácií. Pomocou harmonickej analýzy bol skúmaný jeho vplyv na vibrácie konzoly pre aktuátor. Pri optimalizovaných parametroch hltiča bolo dosiahnuté výrazné zníženie maximálnej amplitúdy zrýchlenia v danom frekvenčnom rozsahu.
The master thesis deals with computational modeling of a turbocharger vibrations and and assessment of influnce of passive dynamic vibration absorber on vibrations of actuator bracket. The use of dynamic vibration absorber was summarized in the research study. The analysis were performed using finite element method in ANSYS. Several computational models of turbocharger were created with different ways of modeling bolted joints between turbocharger parts. Modal analysis of each model was performed and the results were compared. For the selected model, the response to the kinematic excitation from the internal combustion engine for two load conditions was calculated using harmonic analysis. A simple model of vibration dynamic absorber was applied to the turbocharger model with reduced degrees of freedom and its influnce on vibrations of actuator bracket was investigated. Significant decrease of the maximum acceleration amplitude was achieved in a given frequency range when absorber parameters were optimized.
Description
Citation
VALO, L. Simulační analýza vibrací turbodmychadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Inženýrská mechanika a biomechanika
Comittee
prof. Ing. Vladislav Laš, CSc. (předseda) doc. Ing. Luboš Náhlík, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Jindřich Petruška, CSc. (člen) prof. Ing. Přemysl Janíček, DrSc. (člen) doc. Ing. Zdeněk Florian, CSc. (člen) prof. RNDr. Michal Kotoul, DrSc. (člen) doc. Ing. Zdeněk Hadaš, Ph.D. (člen) doc. Ing. Tomáš Návrat, Ph.D. (člen) doc. Ing. Vladimír Fuis, Ph.D. (člen) Ing. Jaromír Kabeláč, Ph.D. (člen) prof. Ing. Jaroslav Zapoměl, DrSc. (člen)
Date of acceptance
2019-06-14
Defence
Student ve vymezeném čase prezentoval svoji závěrečnou práci. Poté byly předneseny posudky a zodpovězeny dotazy oponenta. Následně byly pokládány další otázky vztahující se k diplomové práci: Nezvažoval jste použití nástroje „random vibrations“ se spektrem, které jste obdržel? Dělal jste analýzu vlivu hustoty sítě? Použil jste jen hmotný bod, nebo jste zahrnul i tenzor setrvačnosti? Jaká byla výsledná tuhost? Může mít tlumič vibrací vysoký poměrný útlum? Uvažoval jste i druhý ohybový tvar a jak je energeticky náročný? Po zodpovězení všech dotazů bylo vystoupení hodnoceno jako výborné.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO