Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
D
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Už téměř sto let se Brno rozhoduje, kde postaví nové hlavní nádraží. Už několikrát bylo velmi blízko k realizaci, ale historické události stavbu odložily. V předloňském roce však konečně došlo k rozhodnutí postavit nové hlavní nádraží ve variantě Řeka, tedy v místě dnešního Dolního nádraží. Prozatím však existuje pouze technický návrh nádraží, jako je konstrukce drážního mostu nebo a uspořádání kolejišť. Tato diplomová práce se zabývá především architektonickým návrhem nádražní budovy včetně zastřešení nástupišť a řešením prostorů pod již navrženou mostní konstrukcí drážního tělesa. Součástí návrhu je také řešení urbanistické struktury kolem drážního tělesa, tedy nalezení optimální polohy a podoby autobusového stanoviště, přestupního terminálu MHD, odstavných parkovišť, stanovišť taxislužby a úschovny kol. Urbanistický návrh řeší jak jejich napojení na městkou síť, tak i jejich vzájemné vazby zejména na kvalitu pěších přesunů a pěšího prostupu drážním tělesem. Hlavním motivem návrhu je umístění monumentální výpravní haly nového brněnského nádraží do centra dění, tedy na dominantní osu bulváru. Bulvár je z jedné strany orientován na významnou brněnskou katedrálu na Petrově, která je jednou z ikon města Brna. Stejně jako katedrála je hlavní brněnské nádraží objektem celoměstského významu, a zaslouží si tak svou dominantní pozici v celém území na úkor dalších především výškových dominant, které jsou v území navrženy. Mohutná oblouková konstrukce na čtyřech podporách zastřešuje drážní těleso v místě největší koncentrace cestujících a zároveň propojuje terminál MHD v přednádraží s autobusovým stanovištěm v zanádraží. Rozvlněné liniové zastřešení všech nástupišť kolem hlavní haly, ať už vlakových, autobusových či tramvajových, naopak spojuje celý tento významný dopravní a přestupní terminál a hrdě odkazuje na svou konečnou polohu. U řeky.
For almost one hundred years, Brno has been deciding where the place of a new main train station should be. The works have almost started several times, but the various affairs have always postponed it. Two years ago, it was finally decided that „the River option“ would be constructed. So far, only the technological template has been written – e. g. railway bridge or platforms outline. The thesis focuses on the architectural design of the main building, the roof construction above the railways and spaces below the station bridge. In the design, the outlying urban structures are also dealt with. These include the locations of a bus station, taxi services and bike stands. Moreover, the design also mentions the station’s connection to the city networks. The main motive of the design is to put the main train station building into the centre of the city’s attractions – to make it visible. A boulevard’s view is oriented to the St. Peter’s cathedral – a famous Brno’s building. Just as the mentioned cathedral, the station is important for the city and deserves to be seen. A strong arched construction on four pillars serves as a roof over the railways and places where most visitors are expected to be most of the time. The arch also connects the public transport lines and the bus station. Part of a roof shaped like waves around the main hall connects the structure with the riverside nearby.
Description
Citation
NYTROVÁ, B. Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura a rozvoj sídel
Comittee
Ing.arch. Zdeňka Vydrová - předseda, Ing. arch. Gustav Křivinka - místopředseda, Mgr. Markéta Žáčková, Ph.D. - tajemník, Ing. arch. Pavel Jura - člen, Ing. arch. Pavel Pekár - člen, Ing. Jitka Vlčková, Ph.D. - člen,
Date of acceptance
2020-06-23
Defence
Studentka představila téma diplomového projektu, jímž je nové brněnské hlavní nádraží (varianta Řeka) a jeho veřejná prostranství, s dobrou obeznámeností s touto komplikovanou problematikou. Přehledně představila dopravní řešení, návaznost na autobusový terminál, administrativu, služby a bydlení; poněkud stranou zůstal koncept nové čtvrti. Prezentace v průběhu upadla do monotónního výčtu prvků dopravní infrastruktury, aniž by z ní vyplynul silný autorský koncept. Předpolí výpravní budovy zůstává nezastavěné, autorka sem situuje terminál veřejné dopravy. Na výhrady a připomínky uvedené v oponentském posudku reagovala adekvátně již v přednesené prezentaci. Na připomínku vůči přesunu výškových budov včetně tzv. Europointu směrem k řece – namísto toho, aby byl pojat jako dominanta celého prostoru – autorka reagovala adekvátně stejně jako na další doplňující dotazy členů komise týkající se konstrukčního řešení nádražní haly jako průniku dvou rozpěrákových mostů na principu křížové klenby nebo vlnitého zastřešení nástupišť.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO