Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební
Abstract
Téma, které se v Brně probírá již několik desítek let, je bezesporu objekt nového vlakového hlavního nádraží a jeho lokalita. Zejména v roce 2018 bylo vypracováno velké množství architektonicko-urbanistických studií, které prověřovaly tři možná umístění nového nádraží. Po zvážení možností došlo k rozhodnutí umístit nové hlavní nádraží u řeky Svratky, tedy přibližně v místech současného Dolního nádraží. Výhodou bude možnost vybudování vysokorychlostní dráhy, která z technických důvodů není ve stávající pozici nádraží možná. Dále tato oblast umožňuje výstavbu nového nádraží téměř na zelené louce, neomezený provoz vlakové dopravy během výstavby nádraží včetně potřebné infrastruktury. V porovnání kapacit odbavených cestujících navrženého a současného nádraží se jedná o navýšení o 30-40 tis. cestujících denně. Nově navržená kapacita činí přibližně 100 000 cestujících během dne. Stavební činnost v území je však omezena zejména faktorem povodňového rizika kvůli nedaleké řece. Je snaha toto riziko eliminovat prvky blízkými přírodě. Řešení zahrnují například rozšíření bermy řeky, stanovení rozlivových ploch nebo vybudování valů takovým způsobem, aby se zachoval přístup k řece. Diplomová práce přináší možný pohled na architektonické řešení nového nádraží a jeho přilehlých prostranství. Vstupní hala nového nádraží je umístěna na jednom konci pohledové osy, kterou znázorňuje uvažovaný bulvár. Dominantní stavbu na opačné straně osy představuje katedrála sv. Petra a Pavla na Petrově. Stanovené požadavky a umístění nového hlavního nádraží znamenají předpoklad pro vznik nové ikony města. Ikonicky zaklenutá konstrukce, která prochází napříč drážním tělesem, odkazuje k dřívější slávě a věhlasu města. Křivka takzvané řetězovky, která je využita v profilu zaklenutí, představuje symbol nového nádraží. Stavba nového nádraží znamená výrazný impuls nejen pro rozvoj celého Brna, ale především pro výstavbu Jižní čtvrti. Obdobný efekt vyvolalo zbudování areálu veletrhů před sto lety.
The topic discussed in Brno for several decades is certainly the building of the new main railway station and its location. Countless architectural and urban studies have been done especially in 2018, which examined three possible locations of the station. After considering the possibilities, it was decided to place a new railway station near by the Svratka river. The advantage of the chosen location is the possibility of constructing a high-speed track, which is not possible in the current position of the station. Furthermore, this area allows the construction of a station on a green field, without limiting train traffic during the works. The capacity of the new designed train station represents an increase of 30-40 thousand passengers per day. Total capacity is approximately 100,000 passengers per day. However, construction activity in the area is limited by the flood risk factor. It is an effort to eliminate this risk with elements inspired by nature. These solutions include for example widening profle of the river , determining floodplains in such a way as to maintain access to the river. The diploma thesis offers a possible view of the architectural solution of the new railway station and its public spaces. The entrance hall of the station is located at one end of the visual axis, which is represented by the considered boulevard. The dominant building on the opposite side is the Cathedral of St. Peter and Paul. The requirements and location of the new main station mean an assumption for the creation of a new city icon. The iconic vaulted structure, which runs across the railway bridge, refers to the former glory and fame of the city. The curve of catenary arch used in the profile of vault is a symbol for the new station. The new station represents a significant impulse not only for the development of Brno, but especially for the development of new South district. The construction of the trade fairs complex a hundred years ago had a similer effect.
Description
Citation
VELFL, M. Nové brněnské hlavní nádraží a jeho veřejná prostranství [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Architektura a rozvoj sídel
Comittee
Ing.arch. Zdeňka Vydrová - předseda, Ing. arch. Gustav Křivinka - místopředseda, Mgr. Markéta Žáčková, Ph.D. - tajemník, Ing. arch. Pavel Jura - člen, Ing. arch. Pavel Pekár - člen, Ing. Jitka Vlčková, Ph.D. - člen,
Date of acceptance
2020-06-23
Defence
Student představil téma diplomového projektu, jímž je nové brněnské hlavní nádraží (varianta Řeka) a jeho veřejná prostranství, na vysoké profesionální úrovni. Hlavním motivem řešení je diagonální osa protínající řešené území směrem k předpolí hlavního nádraží kolmému na tuto osu. Nádražní hala je koncipována jako důstojný protipól katedrály sv. Petra a Pavla. Autor objasnil symbolický význam obrácené řetězovky v koncepci prostorového řešení haly. V krátkosti představil rovněž kulturní a historické souvislosti svého konceptu odkazujícího se k ikonickému pavilonu A brněnského výstaviště otevřeného v roce 1928. Následně představil konstrukční vztahy a provozně komunikační návaznosti. Zdůraznil při tom nutnost přehlednosti prostorového řešení, které se v překládaném projektu pokusil dosáhnout, poukázal na jasně definované přístupy k jednotlivým nástupištím a shrnul celkovou koncepci třípodlažního tělesa nádraží. V perfektně strukturované prezentaci doplněné animovanými vizualizacemi nádražní haly a zanádražního prostoru i prostřednictvím konzistentního a živého projevu excelentně zprostředkoval pečlivě promyšlený a detailně zpracovaný projekt. Členové komise ocenili jasně formulovaný koncept, silné gesto opodstatněné teoretickým uvažováním a přehledné prostorové řešení přesahující běžnou úroveň studentské práce. Doporučili však zároveň možnost subtilněji dimenzovat konstrukci „dopravního pavilonu“ a posunut ji do současného diskursu reflektujícího aktuální témata udržitelnosti, environmentu a klimatické krize, ale i formálního a materiálového řešení. Autor v diskusi prokázal schopnost brilantní argumentace.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO