Porovnání koncepcí hybridního pohonu v režimu denního dojíždění do práce

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práca sa zaoberá vytvorením simulačných modelov rôznych koncepcií hybridných pohonov pre tri veľkostné kategórie vozidiel v prostredí GT-SUITE a ich porovnaním v režime denného dochádzania do práce. Okrem samotných simulačných modelov hybridných vozidiel, boli pre každú z modelovaných koncepcií pohonu vytvorené tiež riadiace algoritmy, ktoré rozdeľujú tok energie medzi spaľovací motor a elektromotor. Pre simuláciu hybridných vozidiel v režime jázd do práce a z práce bol vytvorený ich záznam pomocou GPS. Zo získaných dát boli spracované profily rýchlosti a stúpania vozovky. Porovnanie jednotlivých koncepcií bolo vykonané na základe spotreby paliva a elektrickej energie podľa metodiky WLTP a v režime denného dochádzania do práce. Ekologickosť koncepcií bola porovnaná prostredníctvom vypočítaných „well-to-wheel“ emisií.
The master’s thesis deals with modelling of various architectures of hybrid powertrains for three vehicle sizes in GT-SUITE and compares them in daily commuting operating mode. On top of making of the hybrid vehicle simulation models, control algorithms had to be created to manage the energy split between the internal combustion engine and the electric motor for each of the architectures. Routes to work and back were logged using the GPS and postprocessed to obtain the speed and the road grade profiles. Resulting data was used as an input in simulations of daily commuting. To compare all hybrid powertrain architectures, fuel economy and electricity consumption were evaluated for WLTP and daily commuting operating modes. Finally, the environmental impact of each topology was assessed based on an estimation of corresponding well-to-wheel emissions.
Description
Citation
UŠIAK, M. Porovnání koncepcí hybridního pohonu v režimu denního dojíždění do práce [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Lubomír Klimeš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Tomáš Heger (člen) Ing. Marek Bačovský (člen) Ing. Jan Klimeš (člen)
Date of acceptance
2020-07-20
Defence
Student seznámil zkušební komisi se svou diplomovou prací. V rámci obhajoby rovněž odpovídal na otázky oponenta, na něž navazovaly otázky zkušební komise. 1) Ze závěru práce vychází, že Plug-in hybridy jsou nejlepším řešením pro dosažení nejnižší spotřeby (emisí). V skutečnosti ovšem uživatelé ho spíše provozují jako Full hybrid, protože připojování na nabíječku považují jako nepohodlnou činnost. Máte nějaký nápad, jak uživatele Plug-in hybridů nutit k nabíjení z elektrické sítě. Zodpovězeno. 2) Víte jaký typ hybridů je dle české legislativy považován za elektromobil a může např. zdarma parkovat v modrých zónách a může mít SPZ začínající písmeny EL? Zodpovězeno. 3) Dalo, by se do optimalizačních algoritmů a pak i do řídícího algoritmu vozidla zahrnout informace, kam chci s vozidlem dojet. Tedy zvolit optimální trasu z hlediska hybridního pohonu včetně nabíjení a vybíjení baterie a aktuální dopravní situace a potřeby topit/klimatizovat, tak abych dosáhl nejnižší spotřeby? Zodpovězeno. 4) Jaký vliv na výsledky má volba profilu trasy? Zodpovězeno. 5) Jaký profil trati by pro dojíždění byl nejlepší z hlediska spotřeby paliva? Zodpovězeno. 6) Lze rekuperovat energii i u vozu s klasickou pohonnou jednotkou se spalovacím motorem? Zodpovězeno. 7) Jaká je dosažitelná přesnost měření nadmořské výšky u zvolené metody? Zodpovězeno. 8) Jaký vliv by mohlo mít časové období zvolené pro konání experimentu? Zodpovězeno. 9) Jaký je odhadovaný čas simulace pro případné parametrické studie v rámci vytvořené metodiky? Zodpovězeno. 10) Jaké optimalisační nástroje a možnosti dynamického programování nabízí v posledních versích platforma GT-Suite? Zodpovězeno.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO