Testování vozidla na čtyřkanálovém vertikálním simulátoru vozovky

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Daná diplomová práce se zabývá metodikou testování vertikální dynamiky závodního vozidla formule student na čtyřkanálovém simulátoru vozovku (4 Post). Je soustředěná především na přehled samotné metodiky testování, použitých budících signálů a postupů, potřebných pro správné provedení měření. Další část je věnována metodice vyhodnocení dat z testování s cílem nalezení nejvhodnějšího nastavení tlumení a odpružení vozidla pro jednotlivé závodní disciplíny. Poslední část je věnována vytvoření matematických modelů. Byl vytvořen čtvrtinový model vozidla a multibody model vozidla v softwaru ADAMS Car. Stejně jak i základní vstupní parametry, pro přesnější definování tlumící charakteristiky tlumiče a tuhosti pneumatiky bylo provedeno měření na stavech, aby odpovídali dané charakteristiky co nejpřesněji reálnému vozidlu. Následně výstupy z matematických modelů byly porovnány s měřením, provedeným na simulátoru vozovky s cílem posouzení vhodnosti využití pro simulací.
The object of this master thesis is testing of vehicle using four post rig. The main goal is to make a research about testing and tuning vehicle characteristics on four post rig in order to implement them for testing of TU Brno Racing’s Formula Student racecar. The main method of testing, input signals and measurement description are presented in this thesis. The different methods of analysis of testing data to find best tuning of damper and spring stiffness for different race disciplines are described. In the last part of this work, quarter car model and multibody model in MSC Adams Car is created. Input parameters of model are based on measurements from real car/ component testing, including damper characteristics and static tire radial stiffness for best fit with the characteristics of real vehicle. The measurements themselves were also described in separate chapter of this thesis. The last but not the least goal was to compare these simulations with measurements, made od real four post rig in order to decide whether car model is suitable for racecar development.
Description
Citation
EGOROV, A. Testování vozidla na čtyřkanálovém vertikálním simulátoru vozovky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Zdeněk Novosad (člen) Ing. Marek Slovák (člen) Ing. Jiří Koláček (člen)
Date of acceptance
2020-07-20
Defence
Student v prezentaci seznámil zkušební komisi s průběhem řešení, výsledky a závěry své závěrečné práce. V návaznosti na posudek oponenta zodpovídal následující otázky oponenta: 1. Na konkrétním příkladu popište vliv vzorkovací frekvence a rozlišení převodníku na kvalitu signálu rychlosti tlumiče dopočítaného ze změřeného zdvihu. Jak mohou tyto parametry záznamového zařízení ovlivnit výsledky analýz měřených dat. Otázka byla zodpovězena. 2. Jakých maximálních zrychlení při stlačení/roztažení dosahují tlumiče na simulátoru vozovky? Mohou tato zrychlení přispívat k nárůstu či poklesu tlumicí síly? Otázka byla zodpovězena. Dále byly komisí položeny tyto otázky: 1. Zkušební stav - principy měření. Zodpovězeno. 2. Vliv rotující pneumatiky na validitu měření, vliv gyroskopického momentu. Zodpovězeno. 3. Kdo byl poskytovatel zařízení na měření? Zodpovězeno. 4. Popište typ řídicího signálu. Zodpovězeno. 5. Vliv dalších veličin, které mohou ovlivnit rozlišení? Zodpovězeno.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO