Výpočetní analýza provozních deformací válcové jednotky vznětového motoru

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Predložená diplomová práca sa zaoberá prevádzkovými deformáciami, vznikajúcimi vo valcovej jednotke preplňovaného vznetového motora, určeného pre úžitkové vozidlá. V úvode sa práca venuje rešerši výpočtového modelovania, ktorá je relevantná pre spaľovacie motory. Nasleduje tvorba výpočtových modelov pre termálno-štrukturálne analýzy piestu a bloku motora. Pre zistenie materiálového modelu tesnenia pod hlavou valcov je prevedený technický experiment na skutočnom tesnení predmetného motora, kde je zistené jeho silne nelineárne správanie pri zaťažovaní tlakom. Výsledkom výpočtových modelov, vytvorených v prostredí ANSYS, sú radiálne deformácie piestu a vložiek valcov. V poslednej kapitole sa práca venuje aplikácií týchto výsledkov na pokročilý výpočtový model dynamiky piestnej skupiny v prostredí MSC Adams.
Submitted diploma thesis deals about operational deformations in the cylinder unit of turbocharged diesel engine used in commercial vehicles. Introductory part analyses combustion engines computational modelling based on finite element method. The next step is the creation of computational models for thermal-structural analyses of the piston and engine block. In order to determine material characteristics of the head gasket, experiment is performed on the OEM gasket to determine its real behaviour under compressive load. The results shows strong nonlinear behaviour which justifies the decision of making such an experiment in the first place. The results of computational models are radial deformations of the piston and cylinder liners during load conditions. The last chapter deals with the application of these results to an advanced computational piston assembly dynamics model.
Description
Citation
ZALIBERA, T. Výpočetní analýza provozních deformací válcové jednotky vznětového motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
sk
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (předseda) prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (místopředseda) Ing. Petr Škara (člen) Ing. Rudolf Franz, Ph.D. (člen) Ing. František Zapletal, Ph.D. (člen) Ing. Vojtěch Trusík (člen)
Date of acceptance
2020-07-22
Defence
otázky oponenta: Porovnejte rozložení napětí pro zmíněné případy s a bez uvažování postupu aplikace utahovacího momentu na jednotlivé šrouby. Zodpovězeno Nastiňte potenciální možnosti zvýšení úrovně předloženého výpočtového modelu. Zodpovězeno otázky komise: Proč záleží na pořadí dotahování šroubů? Zodpovězeno Dokážete odhadnout jaký podíl na celkové deformaci by mělo zahrnutí dynamického zatížení motoru? Zodpovězeno Upřesněte Vámi realizovaný mechanismus přestupu tepla do vložky s vlivem na deformaci. Zodpovězeno Jakou metodu byste použil na výpočet přestupu tepla do vodního pláště, resp. jeho koeficientů. Zodpovězeno částečně Jak byste využil výsledky k návrhu zlepšujících konstrukčních změn? Zodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO