Návrh hlavního podvozku pro letouny řady Zlín 40

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá modernizací hlavního podvozku letounu Z 143 LSi. Hlavní důraz je kladen na optimalizaci tvaru podvozkové nohy a její deformační charakteristiky. Společně s touto změnou jsou vyšetřeny varianty z různých materiálů. Analyticky je vypočteno zatížení při přistání a únosnost konstrukce je ověřena pomocí numerické metody MKP. Práce přináší možné nahrazení současného podvozku, který je výrobně náročný nejen časově a finančně, ale také z hlediska kooperace ze strany externích firem. Cílem je navrhnout novou podvozkovou nohu a ověřit proveditelnost pro případ budoucí realizace.
This master thesis deals with the modernization of the main landing gear of the Z 143 LSi aircraft. The main emphasis is placed on optimizing of the landing gear shape and its deformation characteristics. Along with this change, variants made of different materials are examined. The landing load is calculated analytically and the load-bearing capacity of the structure is verified using the numerical FEM method. This work brings a possible replacement of the current chassis, which is production-intensive not only in time and money, but also in terms of cooperation with external companies. The objective is to design a new landing gear and verify the feasibility for the case of future implementation.
Description
Citation
DVOŘÁČEK, Z. Návrh hlavního podvozku pro letouny řady Zlín 40 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Stavba letadel
Comittee
doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (člen) doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA, LL.M. (člen) Ing. Robert Theiner, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2021-06-14
Defence
Odpověd na 1. otázku oponenta: Student ukázal vlastnosti jednotlivých složek hybridního materiálu. Odpověd na 2. otázku oponenta: Student doporučil leštění, kuličkování a vysvětlil přínosy. Otázka ohledně vyrobitelnosti - změna technologie výroby byla požadována zadáním. Otázka na závěry statistického rozboru obdobných letounů a podvozkové nohy, které jsou přímo na trhu - rešerše byla na další letouny nikoliv nakupované. Otázka proč bylo použito lomení podvozkové nohy - důvodem bylo uchycení v závěsech do trupu, dále se diskutoval způsob výroby Otázka ohledně spolupráce s dalším diplomantem, který řešil přídový podvozek - student vysvětlil, které části byly společné. Připomínka ohledně terminologie "hmotový" vs. "hmotnostní" rozbor, kde hmotnostní je splávně. Otázka ohledně toho, co bylo optimalizováno - optimalizována byla podvozková noha Otázka zda byla uvažována jen svislá síla - v MKP analýze ano, protože se jednalo o nejkritičtější případ, v rozboru zatížení byly vyšetřovány i další složky. Otázka ohledně defektoskopických kontrol - student se odkázal na protokol, dle něhož je součást vyhovující Otázka zda bylo zkoušení ze statické zkoušky či únavové - student vysvětlil systém provozních prohlídek.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO