Čtyřválcový řadový zážehový letecký motor

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Diplomová práce se zabývá konstrukčním návrhem ocelové ojnice pro letadlový motor Walter Mikron III, který v současné době stále vyrábí a vyvíjí firma PARMA-TECHNIK, s.r.o. Navržená ojnice by tvořila náhradu za současnou duralovou ojnici. Práce dále obsahuje pevnostní analýzu navržené komponenty, ve které bylo cíleno k ověření namáhání ojnice, na základě kterého bylo provedeno vyhodnocení únavové bezpečnosti. Ta je klíčová u dynamicky namáhaných částí spalovacích motorů. Byl zkoumán i vliv změny ojnice na torzní kmitání klikového mechanismu. K tomuto účelu byl sestaven diskrétní torzní model. Výstupem celé práce je výkresová dokumentace nové ojnice, splňující požadavky pro aplikaci v letadlovém motoru.
The thesis deals with the structural design of a steel connecting rod for the aircraft engine Walter Mikron III, which is currently still manufactured and developed by company PARMA-TECHNIK, s.r.o. The proposed connecting rod would replace the current duralumin connecting rod. The work also contains a strength analysis of the designed component, in which it was aimed to verify the stress on the connecting rod, based on which the fatigue safety factor was performed. This is crucial for dynamically stressed parts of internal combustion engines. Furthermore, was investigated the effect of the change of the connecting rod on the torsional vibration of the crank mechanism. For this purpose, was built a discrete torsion model. The output of the whole work is the drawing documentation of the new connecting rod, meeting the requirements for application in an aircraft engine.
Description
Citation
KUČERA, O. Čtyřválcový řadový zážehový letecký motor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Kučera, Ph.D. (místopředseda) Ing. Marek Bačovský (člen) Ing. Jan Klimeš (člen) Ing. Zdeněk Novosad (člen) Ing. Lukáš Šopík (člen)
Date of acceptance
2021-06-21
Defence
Student seznámil zkušební komisi se svou diplomovou prací. V rámci obhajoby rovněž odpovídal na otázky oponenta, na něž navazovaly otázky zkušební komise. 1) Jak se navržené ojnice liší oproti výchozímu provedení z hlediska hmotnosti? Zodpovězeno. 2) Na základě čeho byly provedeny nové návrhy ojnice? Zodpovězeno. 3) Jak byla vyrobena plastová maketa nového návrhu ojnice? Zodpovězeno. 4) Jak by bylo možné snížit výrobní náklady při povrchové úpravě dílu? Zodpovězeno. 5) Jak byla simulován kluzná ložiska ojnice? Zodpovězeno. 6) Proč nebyla použita titanová slitina? Zodpovězeno.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO