Degradace lakovaných dílů v důsledku působení chemických sloučenin

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá problematikou míry degradace lakovaných dílů vozidla v důsledku působení chemických sloučenin po předem stanovených časových intervalech. První část je zaměřena na rešerši povrchových úprav karoserie vozidel – chemická předúprava a samotné lakování. Následně jsou zmíněny i běžně používané laky v automobilovém průmyslu. Kromě klasického mokrého lakování je věnována pozornost i práškovému lakování, které prodělalo velký vývoj a díky vysoké míře opakovatelnosti lakovacích parametrů, neustále zvyšuje svoje zastoupení v automobilovém průmyslu. V praktické části je zkoumán vliv 7 chemických látek (benzín, motorová nafta, močovina (AdBlue), kapalina do ostřikovačů, solný roztok, Coca-cola a 51% alkohol), se kterými může lakovaný povrch vozidla přijít při zcela běžném provozu do kontaktu. Jako vzorek posloužily dvě přední kapoty, kdy jedna byla v interiéru a druhá pod přístřeším venku. Při dlouhodobém působení těchto látek se snižovala tloušťka laku, která byla pravidelně měřena, aby se zjistila degradace laku v závislosti na čase působení sloučenin. Z těchto výsledků bylo možné určit, která látka a po jaké době trvale poškozovala lak karoserie vozidel.
This diploma thesis deals with level of degradation of coating layers of car body by contact with chemicals in agreed time periods. First part is focused on surface pre-treatment and coating process in automotive industry. Description of coating materials is following. The last point of first part is focused on alternative coating technology – powder coating what is raising in customers´ focuses because of higher repeatability of powder cloud. The experiment is focused on coating degradation influenced by seven types of chemicals (petrol, diesel, AdBlue, washer fluid, salt liquid, Coca-Cola, alcoholic liquid) what car users meet every day. Testing samples were two bonnets. One was localized inner and another outside. Degradation of coating layer thickness was a long-time term and we measured connection between time of contact and used chemical. Based on such results we were able to determinate level of damage.
Description
Citation
VODÁK, M. Degradace lakovaných dílů v důsledku působení chemických sloučenin [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
bez specializace
Comittee
doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivo Drahotský, Ph.D. (místopředseda) prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M. (člen) doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D. (člen) Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Novotný (člen)
Date of acceptance
2021-06-28
Defence
Student seznámil komisi se závěry své DP. Následně zodpověděl otázky oponenta. Členy komise byly položeny následující otázky: doc. Drahotský - Jaký je měřená plocha zvoleným měřícím zařízením? Jakou by jste doporučil technologii opravy laku karoserie? Co způsobuje významné poškození laku karoserií? prof. Pospíšil - Doplňoval jste v průběhu měření chemické sloučeniny? Student zodpověděl dotazy komise a reagoval v následné diskuzi.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO