Lehčené kompozitní materiály pro aplikace v automobilovém průmyslu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
C
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická
Abstract
Tato bakalářská práce byla zaměřena na zkoumání vlivu odlehčujícího plniva v podobě dutých skleněných mikrokuliček na mechanické vlastnosti kompozitního materiálu. Zvolenou metodou pro přípravu kompozitního materiálu byla pultruze. V rámci bakalářské práce byly připraveny dva typy kompozitního materiálu, a to kompozity na bázi nenasycené polyesterové pryskyřice a kompozity na bázi epoxy-vinylesterové pryskyřice. Jako výztuž byla použita speciální objemovaná skelná vlákna. Výsledný kompozitní materiál byl podroben tříbodové ohybové zkoušce, kde byly sledovány mechanické vlastnosti. Dále byla provedena kontrola distribuce a adheze plniva pomocí světelné mikroskopie a elektronové rastrovací mikroskopie (SEM).
This bachelor thesis investigated the influence of lightening filler in the form of hollow glass microbeads on the mechanical properties of composite material. The method chosen for the preparation of composite material was pultrusion. Two types of composite material were prepared as part of the bachelor thesis, specifically epoxy-vinyl ester resin-based composites and unsaturated polyester resin-based composites. Special bulked glass fibres were used as reinforcement. The final composite material was subjected to a three-point flexural test where mechanical properties were monitored. In addition, control of the distribution and adhesion of the filler was performed by using light microscopy and scanning electron microscopy (SEM).
Description
Citation
SOUSEDÍK, J. Lehčené kompozitní materiály pro aplikace v automobilovém průmyslu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Chemie, technologie a vlastnosti materiálů
Comittee
doc. Ing. František Šoukal, Ph.D. (předseda) prof. RNDr. Josef Jančář, CSc. (člen) prof. Ing. Ladislav Omelka, DrSc. (člen) prof. Ing. Petr Ptáček, Ph.D. (člen) prof. Ing. Tomáš Svěrák, CSc. (člen) doc. Ing. Lucy Vojtová, Ph.D. (člen) Ing. Lukáš Tvrdík (člen)
Date of acceptance
2021-08-30
Defence
Student při obhajobě práce Lehčené kompozitní materiály pro aplikace v automobilovém průmyslu nejdříve představil cíle své práce. Popsal kompozity používané v automobilovém průmyslu, výrobní proces a charakterizaci kompozitu. Po ukázání materiálové bilance vyrobených kompozitů ukázal vliv přídavku Q-cel na objemovou hmotnost a naměřené mechanické vlastnosti i získané výsledky ukazující distribuci a adhezi výztuže. Po zhodnocení možností snížení hmotnosti přehledně zhrnul získané výsledky Po výborné prezentaci student odpověděl na otázky oponenta: 1) Proč byla zvolena rychlost zatěžování 1,7 mm/min? 2) Upřesněte, proč nebyly brány v potaz výsledky deformace při maximálním ohybovém zatížení (poslední věta v odstavci na str. 29)? 3) Jakých maximálních sil (vyjádřeno v Newtonech) bylo dosahováno při zatíženích? 4) Na základě čeho jste zvolil pro optimální citlivost měření měřící hlavu do 200 kN (str. 29)? 5) Vysvětlete protichůdnou interpretaci první a poslední věty v kapitole 4.3.1 na str. 34? Komise poté položila následné otázky: 1) Jak probíhala pultruze? 2) Proč si myslíte, že je rozdíl v adhezi mezi kuličkami a vlákny? Na dané otázky student odpovídal dobře.
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO