Metody snížení dopravního kolapsu uvnitř velkých měst

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
B
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Tato závěrečná práce pojednává o metodách snižování dopravního kolapsu ve velkých městech. Z důvodu výrazného nárůstu množství motorových vozidel, především osobních automobilů, často dochází k přetížení městské dopravní infrastruktury. V rešeršní části jsou popsány metody, kterými je možno k problematice přistupovat. Pozornost je věnována časově proměnným poplatkům za vjezd a výsledkům jejich aplikace v různých městech. Dále problematice první a poslední míle v městské dopravě, strategii parkování a cyklistické a pěší dopravě. Účelem těchto metod je snížení množství osobních automobilů ve městech, efektivní využití jiných dopravních prostředků a zvýšení plynulosti dopravy. Do rešeršní části také spadá kapitola, popisující přístup vybraných světových měst. Jako společné rysy těchto měst jsou vybrány: důraz na VHD, efektivní dopravní systém (vázán na celkový městský plán), dobré podmínky pro chodce a cyklisty a také snaha o zajištění co nejpříjemnějšího života obyvatel (ekologie, job-housing balance atd.). Praktická část práce je věnována aplikaci získaných poznatků na město Brno. Jsou v ní popsány současné nedostatky brněnské dopravní infrastruktury a strategie vedení města na její zlepšování. Jako další možnosti zlepšení jsou navrženy časově proměnné poplatky za vjezd, zlepšování podmínek pro cyklisty a budování nových parkovišť.
This bachelor’s thesis concerns methods of reducing traffic collapse within large cities. Due to the significant growth of amount of motor vehicles, especially passenger cars, transport infrastructure of cities is often being overloaded. In the research part of the thesis, possible approaches to this problem are described. Attention is paid to the congestion pricing and to the results of its application in various cities. Also, problem of the first and last mile in the city transport, parking strategy and cycling and pedestrian transport are described. The purpose of these methods is a reduction of the amount of passenger cars within the city, efficient utilization of alternative means of transport and improvement of the traffic flow. The research also includes chapter describing the attitude of particular cities. Common characteristics of these cities are emphasis on public transport, efficient transport infrastructure (linked up with the city plan), good conditions for pedestrians and cyclists and also an effort to make the life in the city as pleasant as possible (ecology, job-housing balance etc.). Practical part of the thesis is devoted to an application of findings on the City of Brno. Current drawbacks of the transport infrastructure of Brno and the strategy of its improvement are described there. As the additional possibilities of the improvement congestion pricing, improvement of the conditions for cyclists and construction of new carparks are proposed.
Description
Citation
HLAVÁČEK, J. Metody snížení dopravního kolapsu uvnitř velkých měst [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen) Ing. Lubor Zháňal, Ph.D. (člen) Ing. Jan Fojtášek, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2022-06-15
Defence
Student seznámil zkušební komisi s průběhem a výsledky své závěrečné práce. Následně zodpověděl otázky oponenta. Dále odpovídal na otázky členů komise: Máte praktické zkušenosti s jízdou autem v Brně? Zodpovězeno Existují systémy, které pozitivně motivují řidiče? Zodpovězeno Co je rozuměno pod pojmem kolaps? Částečně zodpovězeno Co si představujete pod pojmem efektivita dopravy? Částečně zodpovězeno
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO