Vypínání válců spalovacích motorů

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Práce je zaměřená na technologii úspory paliva a snížení emisí spalovacích motorů nazývanou vypínání válců. V první části je uveden historický vývoj této technologie spolu s objasněním podstaty snížení spotřeby paliva. Následuje popis důsledků vypínání válců a uvedení jednotlivých koncepcí používaných u zážehových motorů doplněný o výsledky testů provedených na vznětových motorech, kde se tato technologie doposud nepoužívá. V poslední části práce jsou uvedeny další komponenty motorů s vypínáním válců, zejména pak prostředky k tlumení vibrací, a příklady konkrétních aplikací.
This bachelor’s thesis focuses on a technology reducing fuel consumption and emissions called cylinder deactivation. The evolution of the technology is described in the first part of the thesis together with explanation of the nature of fuel savings. The description of consequences associated with usage of the technology and possible design approaches for gasoline engines are written in the following part. The thesis also incorporates the results of test performed on diesel engines, where the technology is not currently in production. The last part includes other components used in engines with cylinder deactivation, especially vibration absorbers, together with some examples of application of this technology.
Description
Citation
FRIDRICHOVÁ, K. Vypínání válců spalovacích motorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Základy strojního inženýrství
Comittee
doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Lubor Zháňal, Ph.D. (člen) Ing. Ondřej Blaťák, Ph.D. (člen)
Date of acceptance
2018-06-12
Defence
Studentka přednesla obhajobu své práce a následně odpověděla na otázky oponenta práce Ing. Michala Janouška, Ph.D.: Na obrázku 14 je průběh tlaku ve válci v režimu všech válců stejný jako průběh tlaku v neaktivním válci v režimu vypnutých válců. Čím je to způsobeno? Pokud by u řadového čtyřválce odpovídalo 6 zážehů 4 otáčkám klikového hřídele, motor by pracoval jako nepravidelný tříválec. Nezachycuje tedy obrázku 30 zážehy v průběhu 8 otáček? Na straně 56 je uvedeno: „Jelikož automatická převodovka dříve řadí na vyšší stupeň, má také v poměru menší ztráty.“ Jaké ztráty jsou v tomto případě myšleny? Následně byly studentce položeny tyto otázky: Co je myšleno vyjádřením - "lepší spálení výfukových plynů"? Na jakém principu funguje katalytický konvertor? Vysvětlete jak je myšleno vyjádření - "vzduch ztrácí kinetickou energii"? Vysvětlete podrobněji rozdíl mezi selektivním a sekvenčním vypínáním válců. Proč jsou vibrace a hlučnost vyšší u motoru s vypínáním válců v porovnání s běžným motorem?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO