Analýza možností odvracení střetu osobního a drážního vozidla na železničním přejezdu

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá problematikou nehodovosti na železničních přejezdech z pohledu řidičů silničních i drážních vozidel. Teoretická část práce je zaměřena především na výklad vybraných předpisů souvisejících se železničními přejezdy, jejich stavebně-technickým řešením, způsoby a možnostmi značení a zabezpečení přejezdů. Jsou zde uvedeny nejčastější příčiny vzniku nebezpečných situací vyplývajících ze zkušeností strojvedoucích a řidičů silničních vozidel, doplněné o statistiky nehodovosti na přejezdech za uplynulá období. Praktická část práce analyzuje možnosti pro odvrácení střetu na dvou konkrétních železničních přejezdech. Pro tento účel byl vybrán přejezd zabezpečený světelnou signalizací a přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem. Zde je s podporou programu Virtual Crash simulován vznik vybraných krizových situací a vyhodnoceny možnosti pro jejich odvracení. Na závěr jsou u obou přejezdů formulovány návrhy na zvýšení jejich bezpečnosti. Přílohy této práce tvoří výčet legislativních předpisů v souvislosti s přejezdy, záznam z jízdy drážního vozidla a jeho technické parametry a výstupy ze simulačního programu.
Presented diploma thesis deals with problems connected with accidents at railroad crossings from the road and railway drivers´ perspectives. The theoretical part is particularly focused on the explanation of chosen regulations associated with railroad crossings, with their construction and technical design and also with ways and options of marking in connection with railroad crossing safety system. The paper mentions the most frequent causes why dangerous situations occur. These causes arise from the railway and road drivers´ personal experience, supplemented by statistics of accidents at railroad crossings for the previous periods. The practical part analyses the options for averting a collision on two particular railroad crossings. For this purpose, the railroad crossing secured by lights and the railroad crossing secured only by a warning cross were chosen. Here, with Virtual Crash programme support, the origin of the chosen crisis situations is simulated and later options of their averting are evaluated. Finally, proposals for increasing railroad crossings safety are formulated for both cases. The appendix consists of a list of legislative regulations dealing with railroad crossings, a driving record of the rail vehicle and its technical parameters and simulation programme´s outputs.
Description
Citation
GLOGAR, M. Analýza možností odvracení střetu osobního a drážního vozidla na železničním přejezdu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2012.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Expertní inženýrství v dopravě
Comittee
doc. Ing. Aleš Vémola, Ph.D. (předseda) Ing. Albert Bradáč, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Bc. Marek Semela, Ph.D. (člen) Ing. Jaroslav Kudláček (člen) Ing. Michal Vintr, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Novotný (člen)
Date of acceptance
2012-06-14
Defence
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO