ČECH, M. Technicko-ekonomické modely spaloven komunálního odpadu s využitím energie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Pavlas, Martin

Diplomant splnil cíle zadání práce. Práce souvisí s dlouhodobým záměrem pracoviště vytvořit komplexní výpočtový nástroj pro odhad ekonomické výhodnosti výstavby a provozu zařízení spalovny komunálních odpadů. Práce se v tomto směru zaměřuje na dílčí součásti takového modelu a to: zpřesnění modelu pro odhad investiční náročnosti v různých konfiguracích a celkový bilanční model. Oba dílčí modely společně vstupují do technicko-ekonomického modelu. Z výše uvedeného vyplývá značný záběr řešené problematiky, jejíž detailní zpracování by přesahovalo možnosti jedné diplomové práce. Proto bylo nutné se detailněji zaměřit na výše uvedené dílčí body. Diplomant se seznámil s danou problematikou po technické i legislativní stránce, což dokumentují možná až příliš rozsáhlé úvodní kapitoly. Tyto mohly být stručnější. Tím by vznikl prostor (zejména časový) pro hlubší analýzu v kapitole věnované modelům investiční náročnosti. Dotažení a hlubší rozpracování by výrazně zvýšilo praktický přínos práce. Takto je nutné výsledek chápat jako prvotní vhled do problematiky. Přehled rešeršního charakteru je doplněný o dílčí výpočty. Práce s literaturou je na dobré úrovni. Použité zdroje jsou orientovány zejména na národní úroveň. Větší inspirace zkušenostmi prezentovanými v zahraniční literatuře by práci zcela jistě prospěla. Diplomant práci konzultoval. Bohužel příliš času bylo věnováno úvodním rešeršním částem na úkor vlastním výpočtům. Přes výše uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě.

Vlastní přínos a originalita D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Samostatnost studenta při zpracování tématu D

Touš, Michal

Předkládaná práce se zabývá vytvořením technicko-ekonomického modelu spalovny s využitím energie. V úvodní části práce jsou popsány základní pojmy popisované problematiky. Dále jsou uvedeny technické informace o již existujících spalovnách směsných komunálních odpadů a nově připravovaných projektech. V dalších kapitolách se autor věnuje technicko-ekonomickému modelu a bilančním výpočtům. Stěžejní částí práce jsou výsledky uvedené v 6. kapitole, kde jsou popsány předpokládané investiční náklady vztažené na zpracovatelskou kapacitu spalovny. Detailněji se zde autor věnuje problematice volby počtu kotlů. Oceňuji porovnání odhadovaných investičních nákladů s reálnými hodnotami (str. 63). Za velmi přínosné považují nalezení obecné závislosti investičních nákladů na kapacitě bez ohledu na zvoleném počtu kotlu (obr. 29). V některých částech práce je zmatek v uváděných jednotkách. Například na str. 55 je uvedeno více variant výpočtu odhadu investičních nákladu v různých měnách. Dále na str. 60 je na obr. 27 zpracovatelská kapacita v t/h a pod obrázkem rozdělení kapacit v kt/rok. V 6.1.4 autor zbytečně uvádí uvažovanou inflaci 3 %, když všechny odhady investičních nákladu se vztahují k roku 2011. Práce by měla lepší praktické uplatnění, kdyby autor zvolil rok výstavby v rozmezí 5 -10 let po datu vypracování diplomové práce. Dále je škoda, že autor neuvedl funkční předpis pro závislost investičních nákladů na zpracovatelské kapacitě, obr. 29. Po grafické stránce je práce na přijatelné úrovni. Oceňuji dobrou práci s literaturou, autor využil velké množství literárních zdrojů. I přes zmíněné nedostatky práce splnila body zadání a doporučuji jí k obhajobě.

Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 51273