PAVLÍČEK, T. Zpracování řečových signálů ve spektrální oblasti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Sigmund, Milan

Zadání bakalářské práce je vcelku splněné, chybí jen ucelená rešerše publikací pojednávajících o analýze a využití formantů u samohlásek. Student pracoval po celou dobu samostatně a docházel průběžně na konzultace. Nad rámec vyučované látky nastudoval metody center-clipping a AMDF a použil je ve svém programu. Text práce má logickou strukturu a je srozumitelný, pouze občas se vyskytují nepřesné formulace. Hlavním výsledkem práce je vytvořený program, který vyhledává jednotlivé samohlásky v zaznamenané plynulé řeči a provádí jejich základní spektrální analýzu. Program je přehledný a funkční. K práci mám několik drobných formálních připomínek: - v úvodních částech (Prohlášení, Poděkování) autor chybně uvádí „semestrální projekt“ místo „bakalářská práce“, - řád prediktoru ve vztahu (4.5) by měl být značen jako M, - stejné formanty jsou značeny dvěma různými způsoby (viz. Tab. 2.1 vs. Tab. 5.1), - hranice intervalů v tabulkách Tab. 5.1 a Tab. 5.2 vzhledem k jejich nepřesnosti v důsledku variability hlasu není třeba uvádět desetinným číslem, - kapitola 6.2 je zbytečně rozdrobena do mnoha krátkých podkapitol.

87

Šebesta, Vladimír

Předložená práce pana Tomáše Pavlíčka má i s přílohami celkem 55 stran. Je do ní vložen disk s elektronickou verzí bakalářské práce. V úvodní části práce autor stručně, přehledně a srozumitelně popisuje základní pojmy analýzy řeči, způsoby používaného předzpracování signálů a nástroje kmitočtové analýzy. Formálních nepřesností a jiných drobných nedostatků je velmi málo. V dalších částech práce se občas objevují problémy s koncovkami při časování a skloňování. Nevidím, že „tvar LPC spektra je obálkou poloviny FFT spektra“ (str. 15). Autor sestavil a odladil program pro analýzu řeči a pro statistický popis výsledků analýzy. Program dobře popsal a opatřil návodem. Jsou uvedeny výsledky práce s programem a komentář k nim. Zadání bakalářské práce pokládám za splněné.

95

eVSKP id 52264