CIESLAR, J. Pracoviště senzorové techniky přístupné pomocí internetového rozhraní [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.

Posudky

Posudek vedoucího

Adámek, Martin

Ze zadání bakalářské práce vyplýval úkol seznámit se s rozhraním WWW, sítí Internet a jazykem HTML a PHP. Na základě získaných zkušeností měl student navrhnout Internetový výukový systém pro podporu výuky předmětu Mikrosenzory a mikroelektromechanické systémy, který student absolvoval v plném rozsahu, čímž se seznámil se základy mikrosenzorové techniky a získal základní přehled o výhodách a nevýhodách současné výuky v tomto předmětu. Získané zkušenosti uplatnil při návrhu dálkově řízeného pracoviště senzorové techniky. Náročnost práce spočívala ve velkém množství programovacích prostředí (programování mikrokontrolerů, programování běžných aplikací a ovladačů, programování v počítačových sítích), se kterými se student musel seznámit, a ve specifických požadavcích kladených na navrhované zařízení a programové vybavení - modulárnost systému, vytvoření zabezpečeného přístupového rozhraní přizpůsobeného podmínkám výuky a zajišťujícího dostupnost vybraných zařízení vybrané skupině uživatelů. Student zadání splnil v plném rozsahu. Student Jakub Cieslar přistupoval po celou dobu k bakalářské práci velmi zodpovědně a jeho práce byla samostatná a intenzivní. Student si sám zajišťoval literaturu, vyráběl testovací vzorky a programátory, přicházel s nápady na zlepšení konstrukce navrhovaného pracoviště, které zcela samostatně vyrobil a otestoval. I přes drobné komplikace při testování finální verze zařízení v samém závěru práce, byla bakalářská práce dokončena a odevzdána ve stanoveném termínu. Student a účastnil se schůzek v dohodnutých termínech. Pracoval zcela samostatně s použitím jím vybrané i vedoucím doporučené literatury S ohledem na výše uvedené skutečnosti navrhuji hodnocení bakalářské práce podle klasifikační stupnice: VÝBORNĚ (A)

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění zadání A 50/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce A 18/20
Využití literatury A 10/10
Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Bajer, Petr

Splnění požadavků zadání: Úkolem bakalářské práce bylo navrhnout vzorové pracoviště senzorové techniky přístupné pomocé internetového rozhraní.Součástí práce byla realizace pracoviště se vzorovou úlohou měření polohy a ověření vzdáleného přístupu.Také byl vytvořen vzorový protokol měření polohy prostřednictvím dálkového přístupu. Na základě uvedeného je možné konstatovat, že rozsah práce odpovídá jejímu zadání, v části věnované dálkovému přístupu pomocí internetového rozhraní byl dokonce předpokládaný rozsah požadované práce značně překročen, zejména v oblasti možností administrace uživatelů a měřících přípravků. Odborná úroveň práce: Úvodem práce je vysvětlena definice senzorů a jejich dělení. Následně je přiblížena problematika programovacích jazyků vhodných pro tvorbu internetového rozhraní. V další části je detailně popsán návrh a realizace řídícího modulu s jednočipovým mikroprocesorem zajišťujícího řízení vlastního přípravku a snímání hodnot měření. Dále je popsáno vytvořené webové rozhraní s popisem administrace. Poslední část práce je věnována popisu webové kamery, která slouží pro zobrazení celého pocesu obsluhy a měření v reálném čase. Závěrem je uvedena ukázka realizace pracoviště v laboratořích tlustých vrstev na VUT a příklad měřícího protokolu vytvořeného prostřednictvím internetu. Z uvedené práce lze usuzovat na velmi dobré znalosti programování jednočipových mikroprocesorů, zejména však na znalost vyšších programovacích jazyků a principů komunikace v internetu. Z uvedené práce vyplývá, že uspořádání pracoviště předpokládá přítomnost stolního počítače vybaveného porty RS232, případně USB. Bylo by vhodné uvést možnost řešení pracoviště bez nutnosti použití stolního počítače jako klienta, případně zhodnotit klady a zápory tohoto řešení. Z uvedeného schématu řídícího modulu na obr. 7 není jasná činnost tranzistoru T1 a T2 při uvedeném zapojení. Též je zásadně omezena životnost diody LED připojené paralelně k vinutí relé. Na obr. 8 není jasná funkce diody D28 a použití pojistky za usměrňovačem. Bylo by vhodné zmínit možnost funkce Bootloaderu v procesoru ATMEL a její vliv na zjednodušení schématu řídícího modulu v případném dalším vývoji. V části věnované řídícímu modulu by mohlo být uvedeny příklady komerčních senzorů vybavených rozhraním pro přímé připojení k mikroprocesoru. Formální stránka práce: Práce je uspořádána do 14 kapitol a má 54 stran textu. Po jazykové stránce neobsahuje zásadní nedostatky snad až na několik nahodilých překlepů. Grafické provedení práce je na dobré úrovni, pouze obr. 2 - schéma programátoru je značně nečitelný a použité schematické značky diod v dalších schematech neodpovídají obvyklému značení. Kapitola s popisem struktury dálkově řízeného pracoviště by mohla být zařazena před návrh řešení pracoviště. Použité prameny: Výběr studijní literatury odpovídá potřebám práce, s ohledem na nutnost aktuálnosti informací v průběhu práce zejména v oblasti programování je uvedeno značné množství odkazů na "online" zdroje. Práce se zabývá moderním řešením dálkového provozu laboratoří, z pohledu uživatele se jedná o velmi pohodlné řešení problematiky praktického měření jako součásti dálkové výuky. Vzhledem k realizaci vzorového pracoviště je možné systém již snadno dále rozvíjet a doplňovat. Na základě praktických výsledků ze zkušebního provozu by bylo nanejvýš vhodné se dále věnovat uvedení systému do reálného provozu E-learningu. Po výše uvedeném rozboru práce ji hodnotím jako přínosnou a inovativní známkou výborně (A). V Brně 7. června 2009 Ing. Petr Bajer Ústav mikroelektroniky FEKT, VUT v Brně

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A 20/20
Odborná úroveň práce A 45/50
Formální zpracování práce B 8/10
Interpretace výsledků a jejich diskuse A 20/20
Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 22389