TOMAN, J. Vysokorychlostní přepínač dat [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Kubíček, Michal

Zadání projektu bylo studentovi pozměněno v průběhu řešení projektu s ohledem na aktuální požadavky vývoje, ve snaze učinit z něj realizační projekt s uplatněním v praxi. Dalším důvodem prodlení byly dodatečné změny ve specifikaci a změny v dostupnosti klíčových součástek. Projekt je tedy v současné době teprve ve fázi výroby. Student měl zrealizovat specializovaný víceportový přepínač dat, který umožní rozdělení vysokorychlostního datového toku dle zadaných pravidel. Kvůli flexibilitě a vysoké propustnosti dat byl použit obvod FPGA. Student navrhnul schéma zapojení a desku plošných spojů pro toto zařízení. Pro úspěšný návrh musel prostudovat nemalé množství dokumentace a zorientovat se v dost komplexní problematice návrhu zapojení a plošných spojů pro obvody FPGA (především připojení paměti DDR3, modulů SFP a návrh systému napájení). To není na první pohled z práce zřejmé. Navržená deska respektuje návrhové požadavky i z hlediska její sériové výroby, student projevil velmi dobrý cit pro návrh plošných spojů. Lze předpokládat, že deska bude po výrobě a osazení plně funkční. Samotná práce je textově chudší, což je částečně způsobeno praktickým zadáním. V některých pasážích lze nalézt poněkud neobratná vyjádření, která jsou ale technicky správná. Na druhou stranu student nad rámec zadání navrhnul možné řešení algoritmu přepínání dat, které by mohlo být vyhovující pro cílovou aplikaci.

78

Bobula, Marek

Předložená diplomová práce je zaměřena na návrh zařízení pro symetrické rozdělení datového toku v sítí založené na standardu Ethernet (IEEE 802.3, 1000BASE-T). Písemná část diplomové práce obsahuje celkově 68 stran, z toho počátečních 31 stran je rozděleno do 7 kapitol a tvoří kromě závěru jádro práce. V první kapitole se student seznamuje s vlastnostmi zejména fyzické vrstvy datového rozhraní Ethernet, s možnostmi a vlastnostmi jednotlivých uživatelských připojení. Ve druhé, třetí a páté kapitole se autor věnuje popisu vlastností klíčových obvodů návrhu a zdůvodňuje jejích použití. Ve čtvrté kapitole autor krátce rozebírá konkrétní aspekty návrhu desky plošného spoje, zejména výpočet parametrů mikropáskového vedení pro stanovenou hodnotu impedance vedení. V šesté kapitole se autor zabývá popisem metod pro rozdělení a sloučení datového toku. Závěrečná kapitola hodnotí dosažené výsledky a stav diplomového projektu. Text je dále doplněn o obrázkovou přílohu dokumentující návrh schématického zapojení a DPS zařízení. Za nedostatky posuzované diplomové práce považují její celkový rozsah, relativně nízkou technickou úroveň textu, formální chyby v úpravě a odkazech na obrázky. Jako příklad lze uvést velice stručnou úvodní kapitolu, která v podstatě nepopisuje současný stav studované problematiky agregace datových linek. Skutečnost, že v diplomovém projektu nedošlo k oživení, otestování a vyhodnocení vlastnosti navrhovaného zařízení je nutné považovat za nesplnění části zadání. Za pozitivní naopak považují vlastní přístup studenta k návrhu algoritmů pro rozdělení a sloučení datového toku, přestože to v zadání práce není explicitně požadováno. Přes uvedené výhrady lze konstatovat, že student splnil většinu požadavků zadání. Z předložené práce je také patrná dobrá orientace studenta v problematice návrhu digitálních systémů a získané zkušenosti s návrhem složitějších DPS. Diplomovou práci Jakuba Tomana proto doporučuji k obhajobě.

67

eVSKP id 52373