TOBOLÁK, J. Vliv skelných vláken na životnost olověných akumulátorů pracujících v režimu hybridních elektrických vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Bača, Petr

Student Jakub Tobolák se ve své práci zabývá vlivem množství skelných vláken přidaných jako experimentální aditivum do záporných aktivních hmot olověných akumulátorů pracujících v režimu hybridních elektrických vozidel (HEV). Při testování olověných akumulátorů v tomto režimu provozu se objevují nové degradační jevy označované jako PCL3. Objasnění a minimalizace těchto jevů je v současné době jeden z prioritních problémů při použití olověných akumulátorů v HEV. Student provedl veškeré experimentální práce na pracovišti elektrochemických zdrojů ústavu elektrotechnologie FEKT, zařízení a podmínky měření přizpůsobil přístrojovému vybavení a možnostem pracoviště. Na základě výsledků experimentů zpracoval bakalářskou práci v rozsahu 30 stran včetně seznamu použité literatury. Práci rozčlenil do osmi kapitol. Teoretická část zahrnuje informace o hybridních elektrických vozidlech a dělení elektrochemických zdrojů se zaměřením na olověný akumulátor. Praktická část popisuje laboratorní pracoviště a výrobu experimentální elektrody. V závěrečné části se student věnuje detailnímu vyhodnocení provedených experimentů. Požadavky zadání student splnil v plném rozsahu, v práci postupoval se zájmem o zpracovávanou problematiku, k řešení problémů přistupoval samostatně a s potřebnou iniciativou. Odborná úroveň odpovídá znalostem získaným v daném oboru. Předložená práce a její zpracování splňují všechny požadavky kladené na bakalářskou práci. Práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
B
Body
81

Posudek oponenta

Křivík, Petr

Student Jakub Tobolák se ve své práci zabývá vlivem skelných vláken jako aditiv do záporné elektrody na životnost článků olověného akumulátoru pracujících ve stavu částečného nabití (PSoC) simulujícím provoz v hybridních vozidlech. Teoretická část práce zahrnuje úvod do problematiky hybridních elektrických vozidel a stručný popis elektrochemických zdrojů s podrobnějším popisem olověného akumulátoru. V praktické části jsou popsány výsledky provedených experimentů na pokusných článcích cyklovaných v režimu částečného nabití (PSoC) podle upraveného profilu Power Assist, lišících se obsahem příměsi skelného vlákna v záporné aktivní hmotě. Práce je sepsána přehledně, grafické zpracování je na dobré úrovni, přesto se student nevyvaroval pravopisných chyb a formálních nedostatků (např. nabytí, pohanu, procovat, atd., zarovnání odstavců i nadpisů není jednotné, na str. 17 v kap. 4 chybí zbytek věty na konci odstavce.). Důvody předčasné ztráty kapacity na str. 20, které jsou uvedeny pod kapitolou Vliv aditiv na elektrody, bych spíše přesunul do teoretické části práce. Popisy u grafů jsou uvedeny 2x - nad i pod grafem. Některé grafy jsou popsány v textu stručně, někde popis chybí nebo je nekompletní (např. obr. 18, 20, 21). V popisu náběhového cyklování v textu chybí popis vybíjecí části, vhodné by bylo uvést kapacitní srovnání článků, není zřejmé v jakém stavu nabití se elektrody nacházely před PSoC cyklováním a co se dělo s články po ukončení PSoC běhu. Postrádám srovnávací článek bez příměsi, aby bylo možno zhodnotit vliv příměsi na životnost článků. Životnost v PSoC cyklování může být ovlivněna nejen obsahem příměsí, ale např. kapacitou článků. Doporučil bych proto provést u článků další PSoC běh a sledovat závislost nejen obsahu příměsí, ale i kapacity článků na životnosti v PSoC běhu včetně srovnávacího článku bez příměsi. I přes uvedené nedostatky a připomínky předložená práce splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 54564