ŠOPÍKOVÁ, M. Změny proteinového profilu v průběhu sladování ječmene [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2008.

Bobáľová,, Janette

Podstatná část práce se věnuje proteomické identifikaci ječných proteinů, které se během sladování mění. Už v průběhu letního semestru 2007 projevila zájem o problematiku MALDI-TOF hmotnostní spektrometrie bílkovin, kterou se na Oddělení proteomiky a glykomiky zabýváme. Při všech úkolech prokázala Martina Šopíková schopnost analytického myšlení, pečlivost a aktivní přístup k práci se smyslem pro odpovědnost. Je nutné pozitivně ohodnotit efektivitu při separaci extrahovaných proteinů ječmene pomocí SDS-PAGE elektroforézy a při MALDI-TOF experimentech, která jí umožnila rychle získat velké množství kvalitních spekter. Jednoznačně lze ocenit přesnou experimentální práci při přípravě vzorků pro MALDI-TOF MS, což vedlo k získání zajímavých výsledků při studiu vlivu sladování na důležité proteiny ječmene. Získané výsledky jsou publikovatelné a část z nich bude prezentována na konferenci "4th Meeting on Chemistry and Life" Brno, Czech Republic (September 09-11, 2008).

Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování A
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse B
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce B
Celkový přístup k řešení úkolů A

Mazanec,, Karel

Posuzovaná diplomová práce se skládá z 69 stran textu, který je bohatě doplněn obrázky a tabulkami. Po krátkém zasvěcení do významu studia proteinů, následují cíle práce. V teoretické části je popsána technologie výroby piva. Následuje stručná charakterizace ječmene, jeho chemického složení a popis použitých metod analýzy. Dále je uveden popis praktického provedení jednotlivých metod. Zhruba polovina textu je pak věnována výsledkům a jejich rozboru. Teoretická část diplomové práce je zvládnuta na velmi dobré, srozumitelné úrovni, v plně odpovídajícím rozsahu a hloubce záběru. Experimentální část svědčí o množství práce, kterou diplomantka musela při řešení zvládnout. Část věnována výsledkům práce a jejich rozboru je přehledně zpracována a doplněna řadou obrázků a spekter. Doporučil bych ale důslednější kontrolu překlepů a slovosledu, což práci na jinak vynikající odborné úrovni poněkud degraduje. K práci mám pouze pár formálních připomínek: 1) Obrázky a tabulky přebírané od jiných autorů by měly být vybaveny řádnými citacemi. Pokud není technicky možné je naskenovat v odpovídající kvalitě, měla by autorka zvážit jejich překreslení, či vůbec uvedení. (Tab. 1, Obr. 2 - 6). 2) Obr. 13-19: Byly použity stejné standardy? V obrázcích nejsou označeny hmotnosti všech standardů. V případě obr. 19 popisky nesedí. 3) Str. 63, obr. 45: Označení os a píků je nečitelné. 4) V kapitole "3.2.1 Zkoumané odrůdy" na str. 17-18 jsou představeny tři odrůdy. Vlastní práce je však věnována studiu pouze odrůdy Jersey. 5) Citace by měly být číslovány postupně dle výskytu v textu a měly by být uváděny v jednotném formátu a se všemi požadovanými údaji. Takto to působí, že byly bez minimálních úprav překopírovány z několika různých článků. Zvážil bych, zda ve vědecké práci citovat zavádějící příspěvky nejmenovaných autorů publikované pouze v on-line médiích (ref. 28). Přes vytknuté formální nedostatky, při větší pečlivosti při finalizaci práce lehce napravitelné, celkově hodnotím diplomovou práci Martiny Šopíkové jako velmi kvalitní. Práce odpovídá současným trendům v analytické chemii bílkovin. Autorka prokázala široké dovednosti a znalosti moderních analytických technik. Doporučil bych autorce v načaté práci případně pokračovat v navazujícím studiu, neboť předložené výsledky v sobě skýtají solidní potenciál a je možno je i publikačně zhodnotit. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě a přes pár formálních připomínek ji pro její vynikající experimentální a odbornou úroveň hodnotím známkou - výborně / A -

Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků B