NĚMEČEK, T. Úzkopásmové filtry pro signály EKG [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Kozumplík, Jiří

Autor se soustředil na návrh a realizaci filtrů pro potlačení úzkopásmového rušení v signálech EKG. K tomuto účelu realizoval i nezbytný detektor komplexů QRS. Filtry testoval na umělých signálech databáze CSE s pravidelnou tepovou frekvencí. U horních propustí bylo cílem nastavit vhodný útlum na mezní frekvenci ztotožněnou se základní frekvencí signálu. Získané výsledky autor shrnul přehledně do podoby histogramů chyb. Z tepové frekvence také vycházel při návrhu pásmových zádrží pro potlačení síťového brumu. Tuto část zpracoval jen velmi stručně a domnívám se, že mohl dospět k potvrzení či korekci tvrzení z doporučeného zdroje, ze kterého vycházel. Tím poněkud ochudil řešení posledního bodu zadání. K formálnímu zpracování nemám připomínky. Aktivitu autora během řešení projektu hodnotím jako velmi dobrou.

80

Walek, Petr

Předložená práce studenta Tomáše Němečka se věnuje úzkopásmové filtraci EKG signálu. Teoretická část práce se zabývá vznikem EKG signálu, typickým rušením a lineární filtrací se zaměřením na Lynnovy filtry. Tento teoretický rozbor je velmi stručný (str. 8 až 12) a problematika by si zasloužila hlubší popis. Postrádám zde kapitolu, ve které by autor popsal frekvenční spektra jednotlivých elementů EKG signálu. V praktické části měl student za úkol nalézt filtr s nejvyšší možnou mezní frekvencí tak, aby chyba po filtraci signálu nepřesáhla 10 mikrovoltů. Postrádám vysvětlení, o jakou chybu se má jednat, zda o průměrnou či maximální povolenou. Při filtrování driftu autor testuje pouze tři mezní frekvence, což se nedá považovat za hledání nejvyšší možné hodnoty, jak je specifikováno v zadání. Dále je vyhodnocení výsledné chyby založeno na grafickém znázornění histogramu, výpočtu jeho střední hodnoty a rozptylu. Je nutné podotknout, že grafické znázornění histogramu nelze považovat za kvantitativní měřítko, střední hodnota chyby je v tomto případě irelevantní a ani rozptyl neposkytuje úplně korektní informaci o výsledné chybě. Závěry o použitelnosti filtrů vyvozené z těchto parametrů tedy nelze považovat za příliš objektivní. Formální stránka práce je dobrá, vytkl bych pouze nejednotný zápis souvisejících vzorců 1 a 2 a odkazování se na školní přednášky v literatuře a zbytečně velký rozsah na ose x v obrázcích 10, 11, 13 a 17. Konstatuji, že zadání bakalářské práce bylo i přes mé výhrady splněno a hodnotím stupněm D - 68b.

68

eVSKP id 51823