SEDLÁČKOVÁ, E. Datový standard zdravotnických informačních systémů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Fedra, Petr

Studentka přehledně popsala současnou národní verzi datového standardu zdravotnických informačních systémů a zahraniční normu HL7. Dále v práci porovnala možnosti symetrické a asymetrické kryptografie při zabezpečení komunikace v nemocničním informačním systémemu CLINICOM. Hlavní realizační část práce představuje vytvoření funkční internetové aplikace ke generování zpráv do národního zdravotního registru. Tyto XML zprávy mohly být nad rámec zadání verifikovány k verzi standardu třeba pomocí brány IZIGATE.

85

Dvořák, Miroslav

Studentka splnila zadání BP ve všech bodech včetně realizace požadovaného programu. Práce je do značné míry kompilační, což ale odpovídá pokynům v zadání práce a je vidět, že po prostudování podkladů se studentka v problematice datových standardů dobře zorientovala. Téma rozebrané v kapitole 4 (Clinicom) a 6 (Národní zdravotní registry) je využito v realizaci, téma z páté kapitoly (Zabezpečení komunikace) je pouze teoretická rešerše a je škoda, že v realizované aplikaci zabezpečenou komunikaci nepoužila. V sedmé kapitole popisuje autorka realizovanou aplikaci. Pro vstup do aplikace fungují dva ze tří doporučených účtů. Účet „lekar“ není funkční. Část programu realizující prohledávání databáze IS Clinicom a zajišťující hlášení o diagnózách zadaných ve zvoleném období pracuje správně. Druhá část aplikace se zabývá hlášením do registru hospitalizovaných. Automatická volba minulého měsíce pro hlášení je omezující. Může nastat situace, kdy si správce registru vyžádá opakované poslání informací nejen za poslední měsíc, ale i za měsíc předchozí a aplikace to neumožní. V červnu 2012 nebylo tedy možno kvůli absenci potřebných (květnových) dat v databázi funkčnost této části aplikace ověřit. Podle příkladu uvedeného v práci je hlášení ve formě DaSta sestaveno správně. Práce je po formální stránce zpracovaná pěkně, gramaticky správně a pouze s ojedinělými překlepy. Odkazy na použité prameny jsou rovněž správně uváděny. Někdy autorka používá nesprávné formulace, i když z kontextu se dá pochopit, co chtěla říct. Například v kapitole 2.4 uvádí, že „… do každého bloku se dá vnořit další“, což není přesné, neboť je definovaná řada bloků, do nichž se jiný blok vnořit už nemůže. Nebo v odstavci 2.4.1 uvádí, že „Standard je tvořen bloky“ namísto správného „Standard definuje syntaktickou strukturu bloků“. Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě.

85

eVSKP id 51809