ŠVAJDA, O. Výroba, vlastnosti a použití vysokolegovaných chromových ocelí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Záděra, Antonín

Cílem bakalářské práce bylo provést rešerši na téma výroba, vlastnosti a použití vysokolegovaných chromových ocelí a na jejím základě popsat základní vlastnosti a oblasti použití těchto ocelí. V úvodu práce je uvedeno rozdělení vysokolegovaných ocelí a popis a rozdělení koroze z hlediska typu a způsobu korozního napadení materiálu. Dále je proveden rozbor vlivu chemického složení oceli na strukturu korozivzdorných ocelí. Stěžejní část práce se zabývá popisem základních mechanických a technologických vlastností, chemického složení a použití korozivzdorných ocelí. Členění kapitol je provedeno přehledně podle struktury korozivzdorné oceli. Práce zahrnuje i popis a rozdělení žáropevných a žáruvzdorných ocelí. V závěru jsou popsány základní tavící agregáty a metalurgické pochody používané pro výrobu těchto typů ocelí. Práce byla vypracována dobré odborné úrovni a ukazuje i na dobrou orientaci studenta v oblasti vysokolegovaných ocelí.

Šenberger, Jaroslav

Cílem bakalářská práce je literární rešerše zaměřená na výrobu a vlastnosti chromových ocelí, dále na popis základních vlastností a oblasti použití těchto ocelí. Cíl práce byl splněn, i když náplň práce se zcela nekryje s cílem práce. Vlastní práce se zabývá vedle chromových ocelí zejména ocelemi chromniklovými tedy celou skupinou korozivzdorných ocelí. Zajímavé je zařazení kapitoly věnované různým druhům korozního napadení. Oceli jsou v následujících kapitolách členěny do skupin podle struktury. Členění vychází z Schäfflerova diagramu. Vznik struktur je vysvětlen na základě rovnovážného diagramu Fe – Cr. Pro každou skupinu ocelí jsou uvedeny základní vlastnosti ocelí a jejich použití. Značnou část práce zabírají tabulky chemického složení a mechanických vlastností dle ČSN-EN. Závěr páce je věnován výrobě vysokolegovaných korozivzdorných ocelí. Rešerše je zpracována pečlivě, rozsah práce je dostatečný. Výsledky práce jsou využitelné zejména pro studenta v dalším studiu na většině oborů FSI. Práce má logické uspořádání a vyhovuje z hlediska formálních náležitostí. Rovněž 22 literárních pramenů, ze kterých práce čerpá je dostatečný počet. Grafická úprava práce je vyhovující. V práci je však hodně překlepů ba i hrubé pravopisné chyby. V Kapitole “Výroba“ by bylo vhodné vysvětlit, že výroba ve slévárnách se liší v případě korozivzdorných ocelí od výroby v hutních ocelárnách. Postupy sekundární metalurgie v českých slévárnách pro výrobu odlitků z vysokolegovaných ocelí nejsou zavedeny.

Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C

eVSKP id 51875