SMÉKAL, O. Restaurace obrazových dat z optické koherenční tomografie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Jan, Jiří

Práce se zabývá problematikou restaurace obrazových dat, specielně z tomografických systémů založených na optické koherenci (OCT) . V prvé části shrnuje poznatky z oblasti restauračních přístupů a algoritmů a také z oblasti optické koherenční tomografie, kde formuluje základní údaje o této zobrazovací modalitě a vznikajících zkresleních. Druhá část práce je věnována testování zmíněných algoritmů jak na běžných obrazových datech, simulovaných datech a datech, získaných měřením na experimentálním OCT systému. Pro tuto práci student navrhl a realizoval příslušné počítačové programy. Úkol studenta byl komplikován okolností, že modalita OCT je poměrně nová a poznatky jak o vlastním konkrétním systému, tak i o fantomu, použitém pro měření jeho impulsní charakteristiky se obtížně získávaly. Student však přistupoval k řešení iniciativně (mj. doplnil spektrum navržených metod o úspěšnou iterativní metodu, kterou nalezl v literatuře) a přiměřeně využíval konzultací, takže se mu podařilo zadání dobře splnit a dosáhnout odpovídajících výsledků. Práci hodnotím známkou velmi dobře (87 bodů).

87

Odstrčilík, Jan

Předložená diplomová práce se zabývá metodami restaurace obrazů s ohledem na jejich možné použití v oblasti zpracování dat z optické koherentní tomografie (OCT). Student se v první části práce věnuje teoretickému popisu zobrazení scény, vzniku obrazu a dále obecně teorii o vybraných restauračních technikách. Další část je věnována teoretickým základům okolo OCT jak z pohledu ozřejmění fyzikálního principu, tak z pohledu vysvětlení parametrů a vlastností jednotlivých typů OCT. Celá teoretická část (cca 40 stran) je koncipována jako nezbytný teoretický úvod k následnému praktickému měření a implementaci vybraných restauračních metod. Po odborné stránce je práce na vysoké úrovni. Z práce je patrné, že si student podrobně nastudoval rozsáhlou problematiku okolo OCT i okolo metod restaurace obrazů a vhodně ji prezentoval ve své práci. Postrádám zde akorát rešerši, nebo alespoň zmínku, které restaurační metody se pro restauraci dat z OCT dnes běžně používají, ať už v komerčních zařízeních (pokud se to dá zjistit) nebo v rámci probíhajícího výzkumu ve světě. Výstupem práce je implementace vybraných algoritmů, kterou lze použít patrně na libovolná data, i když na jiných datech dosud testování nebylo provedeno. Po formální stránce je předložená práce na průměrné úrovni. Vedle drobných překlepů a chybějících interpunkčních znamének jsou zde i vážnější nedostatky. Většina rovnic není citována, přitom je zřejmé, že rovnice jsou převzaté a bez odvození. Chybí rovněž uvedení zdroje u převzatých obrázků (např.: obr. 2.1., 4.2., 4.8., 4.10., 4.15.,...). U obrázků na str. 18 a 19 chybí popisky. Při čtení práce jsem mnohokrát narazil na obrázek, který nebyl v textu odkazován a nebyl ani nijak komentován. U většiny obrázků je jejich význam sice zřejmý i bez popisu, nicméně některé neodkazované a nekomentované obrázky mohou čtenáře snadno zmást, protože nemusí na první pohled zapadnout do kontextu daného odstavce. Chybějící komentáře k obrázkům tak zvyšují nepřehlednost i v kapitole 7, kde jsou hodnoceny dosažené výsledky. Interpretace výsledků tak působí místy nejasně. Z některých nejasností v textu tak plynou i mé otázky k obhajobě. Na závěr konstatuji, že zadání této diplomové práce bylo splněno. Diplomant prokázal schopnost si nastudovat danou problematiku a získané znalosti prakticky uplatnit při vytvoření požadovaného inženýrského díla. Práci doporučuji k obhajobě. I přes uvedené nedostatky práci považuji z obsahového hlediska za kvalitní a přínosnou. Hodnocení: B/84 b.

84

eVSKP id 51862