HANÁK, P. Systémy pro generování impulsního magnetického vektorového potenciálu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Vrba, Kamil

Ing. Pavel Hanák se zapojil do výzkumné práce již jako student magisterského studia, kde se v týmu prof. Hanuse podílel na návrhu a realizaci obvodů pro emulaci chování chaotických systémů. Jeho diplomová práce „Lineární výkonový zesilovač vysílače v pásmu L“ získala první místo v celostátní soutěži Československé sekce IEEE v oblasti vysokofrekvenční a mikrovlnné techniky. Během doktorského studia se zaměřil především na návrh a analýzu systémů pro aplikaci elektromagnetických a jiných polí na biologické materiály. Řadu vyvinutých řešení ověřil počítačovými simulacemi i experimentálně, přičemž nejméně dvě z těchto řešení se později dočkaly i komerčního nasazení ve firmě ENJOY s.r.o. Jeho disertační práce vznikla v souvislosti s řešením výzkumného projektu MŠMT 2B08063 „Výzkum vlivu kombinace látek pro cílenou imunoterapii a inhibičního působení pole impulsního vektorového magnetického potenciálu na nádorová onemocnění“ a zaměřil se v ní na problematiku aplikace magnetického vektorového potenciálu, bez přítomnosti jiných nežádoucích polí. Práce má poměrně široký záběr a velký rozsah, protože se dotýká celé řady vědních i technických oborů. Výsledky jeho práce byly průběžně publikovány. Doktorand je autorem nebo spoluautorem 10 příspěvků na mezinárodních konferencích, 2 článků v odborných časopisech a též 2 pedagogických textů. K dalším výsledkům je možné řadit např. 4 vyžádané recenze pro vědecké publikace, 7 vyžádaných posudků výzkumných a jiných projektů nebo úspěšné vedení 15 bakalářských a diplomových prací. V neposlední řadě je hlavním autorem či spoluautorem 11 registrovaných prototypů a funkčních vzorků. Doktorand se podílel na řešení 3 projektů Ministerstva průmyslu a obchodu, 5 projektů Fondu rozvoje vysokých škol, 2 dalších projektů MŠMT, 1 projektu operačního programu Věda a výzkum pro inovace a 1 interního projektu VUT v Brně. Mimo to se stal vedoucím Laboratoře prototypového vývoje v Centru senzorických, informačních a komunikačních systémů (SIX). Dlouhodobě se podílí na výuce předmětů Analogová technika, Konstrukce elektronických zařízení a Vzájemný převod analogových a digitálních signálů. Doktorand Ing. Pavel Hanák prokázal, že splňuje všechny požadavky pro udělení titulu Ph.D. a proto doporučuji práci k obhajobě.

Makáň,, Florian

Prof. Ing. Florian Makáň, PhD. Ústav elektroniky a fotoniky FEI STU Ilkovičova 3, 812 19 Bratislava, SR florian.makan@stuba.sk Bratislava 5. 3. 2012 Oponentský posudok dizertačnej práce Ing. Pavel Hanák: SYSTÉMY PRO GENEROVÁNÍ IMPULSNÍHO MAGNETICKÉHO VEKTOROVÉHO POTENCIÁLU ako podklad pre pokračovanie k udeleniu akademicko-vedeckého titulu doktor v odbore Teleinformatika 1 Všeobecná charakteristika dizertačnej práce Posudzovaná dizertačná práca má celkový rozsah 192 strán textu, vrátane priebežne vložených obrázkov. Vlastnú náplň práce tvorí Úvod, osem predmetných kapitol, Záver, Literatúra a Curriculum vitae autora. Úvodnú časť jej rámca tvoria bežné formálne náležitosti: Poďakovanie, Abstrakt a Kľúčové slová v českom a v anglickom jazyku, Prehlásenie o pôvodnosti práce, Bibliografická citácia, Zoznam použitých skratiek a symbolov a Obsah. V záverečnej časti rámca sú doplňujúce údaje o aktivite autora: Účasť na riešení projektov Ďalšie výsledky v číslach. Dizertačná práca má zaužívanú štruktúru. Kapitoly na seba logicky nadväzujú a sú navzájom vyvážené. Je napísaná na vysokej jazykovej, odbornej terminologickej aj formálnej grafickej úrovni. Predmetnú problematiku práce čo sa týka motivácie pre výber jej cieľov, spracovania a zhodnotenia jej výsledkov, autor podal štylisticky a didakticky profesionálne. 2 Posúdenie zamerania témy dizertačnej práce a jej aktuálnosti Téma dizertačnej práce je zameraná na netradičnú interdisciplinárnu problematiku využitia prostriedkov elektroniky, resp. elektrotechniky v oblasti lekárskych a biologických odborov. Riešenie problematiky práce má veľmi aktuálne vedecko-technické, ekonomické aj spoločenské opodstatnenie s výrazným humanitárnym poslaním uplatnenia jeho výsledkov. Kľúčovým problémom práce je nájsť určitú koncepciu elektrických systémov pre generovanie vhodnej veličiny elektromagnetického poľa a jej aplikáciu na vzorky z biologického prostredia. V spolupráci s biológmi je cieľom autora overiť predpokladané spomaľovacie účinky pôsobenia vybranej elektromagnetickej veličiny (magnetického vektorového potenciálu A) na rast pokusných biologických materiálov. Námet dizertačnej práce odpovedá odboru dizertácie - Teleinformatika. Zameranie témy považujem za vrcholne aktuálny z hľadiska súčasného rozvoja komunikačno-informačných technológií, systémov elektronických komunikácií aj všeobecného vývoja vedeckého poznania v oblasti medicíny, biológie alebo genetiky. 3 Posúdenie prínosov dizertačnej práce Zámerom dizertačnej práce bolo vyskúmať a navrhnúť také experimentálne systémy, ktoré by odstránili väčšinu predchádzajúcich nedostatkov experimentov diskutovaných v kap. 2.4. Z nich najvážnejším bolo prenikanie nežiadúcich polí a tepla do skúmaných biologických vzoriek. Autor práce preto odvodil v kap. 4 analytické vzťahy, ktoré mu umožnili vypočítať veľkosť samostatnej zložky poľa magnetického vektorového potenciálu A v ľubovolnom mieste v okolí cievky bez prítomnosti zložiek magnetickej indukcie B alebo elektrickej intenzity E . Navrhol k tomu metódu, ktorá nežiadúce pole potláča pomocou elektromagnetického tienenia na špeciálnych toroidných cievkách. Biologické účinky magnetického vektorového potenciálu A, generovaného systémami s toroidnými cievkami boli skúmané na geneticky upravených bioluminiscenčných baktériách E.coli v rámci kap. 5. Autor vykonal experimentálne overenie prítomnosti nežiadúcich polí na základe vyhodnotenia veľkej série experimentov. V ďalšom priebehu bádania v 6. kap. hľadal autor možnosti zvýšenia intenzity generovaných polí pomocou rôznych systémov toroidných cievok. Zistil, že najvýhodnejšie riešenie je budenie pomocou súosej sústavy, budenej súčasne a súfazne. Tento poznatok využil autor v rámci kap. 7 pre analýzu polí a biologických účinkov cievok o priemere 600 mm pre potvrdenie hypotézy o inhibičnom pôsobení magnetického vektorového potenciálu A. Výsledky nových experimentov autorovi potvrdili predpoklad, že aj nepatrné rozdiely teplôt medzi aplikačnými a kontrólnymi vzorkami môžu úplne znehodnotiť výsledky merania. Prínosom 8. Kap je návrh a realizácia 4 rôznych prúdových generátorov pre budenie cievok. Deklarovaný záver autora o prínose práce hovorí, že sa síce nepodaril jednoznačne preukázať účinok magnetického vektorového potenciálu na rast baktérií E.coli, ale hlavnou náplňou dizertačnej práce bolo navrhnúť systémy pre generovanie vektorového magnetického potenciálu bez prítomnosti iných nežiadúcich zložiek poľa a vykovať ich komplexnú analýzu. V práci boli navrhnuté dva takéto systémy na princípe toroidných cievok o priemeroch 102 mm a 600 mm. Boli v nich odstránené dva základné nedostatky, ktoré mohli znehodnocovať výsledky biologických experimentov; nežiadúce pole a stratové teplo z cievok. Oba systémy môžu byť pri experimentoch budené prúdovými signálmi vo veľmi širokom frekvenčnom rozmedzí od 0 Hz do 1000 Hz. Meritum dizertačnej práce sa dotýka aktuálne niekoľkých vedných a technických, veľmi odlišných odborov. Výsledky práce majú veľkú a širokú perspektívu využitia v medicíne, biológii, genetike a pod. 4 Posúdenie úrovne publikačnej činnosti autora dizertačnej práce Na základe doložených reprintov publikácií resp. kópií bibliografických údajov autora môžem konštatovať, že jadro dizertačnej práce, priebeh a výsledky jej riešenia boli prezentované na medzinárodných konferenciách v ČR a v zahraničí, vo významných vedeckých časopisoch a vo forme študijnej literatúry v rokoch 2005 – 2010, ako je uvedené systémovo aj v súčasti práce „Vlastné publikácie autora“. Z 13 publikovaných prác je v 2-ch ako samostatný autor, v 9-ch ako prvý autor a v 2-ch ako spoluautor. Možno tiež konštatovať, že doktorand sústavne vedecky pracuje a svoje výsledky pravidelne publikuje na vysokej vedeckej úrovni. 5 Posúdenie vedeckej erudície autora Zo zoznamu a skladby 36 prameňov citovanej použitej literatúry možno usúdiť, že autor má veľmi dobrý prehľad o zvolenej riešenej problematike a že ju vie vhodne využívať. Skladba a výsledky jeho publikovaných prác dokumentujú, že si osvojil vedecké metódy. Vie ich uplatniť vo svojej výskumnej činnosti a že vie v nej vhodne aplikovať aj výpočtovú a meraciu techniku. Pozitívne hodnotím, že doktorand je prvým autorom 11 správ kolektívu riešiteľov: „Registrované prototypy a funkčné vzorky autora“, uložených na jeho pracovisku - Ústave telekomunikací, FEKT, VUT Brno. Hodnotím tiež vysoko, že sa doktorand v r. 2004 – 2012 zúčatňoval systematicky na riešení 8 výskumných projektov; z toho 2 - MŠMT, 3 - MPO, 1 - OPVaV a 2 - IP VUT. Záverom konštatujem, že doktorand si osvojil metódy vedeckej práce. Zo zoznamu jeho vedeckej činnosti vyplýva, že sa jedná o perspektívneho pracovníka s vedeckou erudíciou. 6 Pripomienky k práci Str. 27 - Ciele práce mohol autor vyjadriť jasnejšie explicitne v 5 bodoch. Str. 26 - ....tvary a intenzity všech polí... , správne ...tvary a intenzity všech zložek pole... (B,E,A) Str.183 - ...v libovolném bodě..., správne ... v libovolném míste... 7 Otázky na autora práce 1. Ktoré problémy vidí autor ako nedoriešené z predmetnej problematiky a aké vidí ďalšie možné smery riešenia. 2. Aké vidí uplatnenie výsledkov svojej dizertačnej práce v praxi a v rámci svojho pracoviska. Záver Podľa môjho názoru posudzovaná dizertačná práca Ing. Pavla Hanáka zodpovedá všeobecne uznávaným požiadavkám pre udelenie akademicko-vedeckého titulu Ph.D.. Florian Makáň

Bartušek, Karel

viz posudek ve formátu pdf

eVSKP id 51730