STANĚK, V. Porovnávací studie PID a PSD regulátorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2009.
Zadání bakalářské práce V. Stanka bylo po odborné i časové stránce průměrně náročné. Student prokázal při práci na bakalářském projektu svou dobrou úroveň odborných znalostí. S prací na projektu začal včas. Seznámil s problematikou použití regulátorů při řízení procesů a soustředil se na hledání vhodných variant řešení. Práci věnoval dostatek času a pracoval s dobrou účinností. Lze ocenit jeho píli při práci na projektu.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | A | 45/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | C | 15/20 | |
Využití literatury | B | 8/10 |
Práce studenta Staňka má v mnoha směrech řadu nedostatků a působí dojmem, že jí student nevěnoval náležitou pozornost a péči. Co se týče náročnosti práce jde z odborného i časového hlediska o středně obtížnou problematiku. Práce bohužel obsahuje řadu chyb. V čitateli rovnice 2 chybí Laplaceův operátor. Na straně 11 obr.1 stavové schéma regulátoru neodpovídá uvedeným rovnicím 1-3. Stavové schéma obsahuje navíc parametr N, aniž by bylo popsáno co je to za parametr a jak jej student získal. Obr. 4 je nevhodně nazván "odezva na skok řízení" přičemž zobrazuje odezvy složek regulátoru a ne regulované veličiny jak je zvykem. Navíc je regulátor zapojen v uzavřené smyčce se soustavou s přenosem Fs=1. Získané průběhy student nekomentoval a není zřejmé co jimi chtěl student říci. Grafy na obr. 15 a 16 jsou nečitelné, nelze vyčíst všechny průběhy. Stačilo použit jiný typ čáry a zobrazení menšího časového intervalu. Na str. 24 se popis obrázku 21 nevztahuje k obrázku 21, ale k obr. 22, který je navíc nedostatečně popsán. Na obr. 21 a 23 je špatně realizován antiwindup sumační složky regulátoru. Realizace antiwindupu je nutná v případě, že sumační složka nabývá hodnot větších než je omezení akčního zásahu. Vzhledem k charakteru prováděných simulací se tato chyba ve výsledcích projevuje jen minimálně. V případě praktického nasazení by tato chyba mohla výrazně snížit kvalitu regulace (typicky zpomalení a zvětšení překmitu při přechodném ději). U žádného z uvedených grafů nejsou popsány osy. Číslování a popis obrázků je provedeno špatným fontem (stejným jako běžný text), a není provedeno zarovnání na střed. Popis obrázků tak splývá s následujícím textem, což výrazně zhoršuje přehlednost a čitelnost práce. U přenosových funkcí je používáno nejednotné značení Laplaceova operátoru p (např. rovnice 2,3) a s (např. rovnice 7,8,9). Práce neobsahuje žádný obrázek zobrazující použité regulační schéma. Práce obsahuje řadu grafů s odezvou na skokovou změnu poruchy, ale neuvádí, kde porucha působí. Dle zadání měl student ověřit také vliv periody vzorkování u PSD regulátorů při působení poruchy v různých místech regulačního obvodu. Tato část zadání není splněna. Regulátory student nastavoval metodou Zieglera-Nicholse, ale nikde není uvedena použitá metodika pro získání parametrů regulátoru. Přesto doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | C | 14/20 | |
Odborná úroveň práce | D | 30/50 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | E | 11/20 | |
Formální zpracování práce | E | 5/10 |
eVSKP id 21360