PILGROVÁ, T. Vliv způsobu přípravy systému biopolymer-tenzid na agregační vlastnosti systému [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Pekař, Miloslav

Studentka přistupovala k řešení zadané problematiky svědomitě a důsledně, rozsah experimentální činnosti je na bakalářskou úroveň vysoce nadstandardní.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování B
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace B
Využívání konzultací při řešení práce A
Celkový přístup k řešení úkolů A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Sedláček, Petr

Předložená bakalářská práce studentky Terezy Krutišové se zabývá agregačním chováním v soustavě hyaluronan - tenzid, a to z hlediska vlivu způsobu přípravy konkrétních systémů. Aktuálnost daného tématu tkví především v aplikačním potenciálu kombinace hyaluronanu s kationaktivními tenzidy v oblasti přípravy moderních nosičových systémů pro léčiva. O potřebnosti studia této problematiky tedy není sporu, o to více, že vliv způsobu přípravy studovaných systémů - např. pořadí směšování jednotlivých komponent - bývá většinou nesprávně přehlížen. Motivace výzkumu je také velmi dobře vysvětlena v úvodní kapitole, stejně jako vlastní cíle práce. Přesto bych ocenil definování konkrétních cílů v rámci samostatné kapitoly. Práce je psána srozumitelnou a čtivou formou, o pečlivosti studentky dobře vypovídá i velmi malé množství překlepů. V rámci kapitoly "Teoretická část" je podrobně, nikoliv však zdlouhavě, předložen teoretický základ pro seznámení se studovaným systémem a použitými experimentálními technikami. V této části postrádám podrobnější seznámení s publikovanými přístupy ke studiu interakcí v systémech biopolymer - tenzid. Z hlediska formálního a typografického nemám vážnějších výtek, jen několik následujících komentářů: - na straně 8 je uvedena citace na použité zdroje v nevhodné číselné posloupnosti ("[5,4,6]") - všechny proměnné by měly být psány kurzívou, a to nejen v rovnicích, ale také u popisků os grafů a ve vlastním textu - není vhodné psát kulatou závorku kurzívou (např. obr. 6) - u převzatého obrázku č. 6 na str. 15 chybí odkaz na použitý internetový zdroj - u obr. 10 na str. 20 není zřejmé, jedná-li se o experimentální data převzatá z literárních zdrojů nebo o data naměřená autorkou samou - zaplnění str. 21 pouze malým obrázkem působí rušivě - v seznamu použitých zkratek a symbolů chybí vysvětlení parametru Ex:Mo (obr. 13, 14), a dalších parametrů, které jsou vyneseny na popiscích os grafů; význam parametru Ex.Mo není uveden ani v textu, dohledání významu ostatních parametrů v textu je možné, ale zdlouhavé - na obr. 12 na str. 26 je několik nesrovnalostí: 1. koncentrační závislost Py 1:3 je rostoucí, přestože by měla klesat 2. výraz (A2-A1)/4dx nepředstavuje rovnici koncentrační závislosti Py 1:3 v blízkosti CMC, ale pouze směrnici této závislosti - v práci jsem se setkal s několika nevhodnými formulacemi: 1. "Stokesův posun zvyšuje polaritu rozpouštědla." (str. 18) 2. "…emisní spektra jsou nezávislá na vlnové délce excitace." (str. 19) 3. "hodnoty poměrů Py 1:3 se liší pouze v řádech stovek a tisíců…" namísto setin a tisícin (str. 38) Uvedené nesrovnalosti však nijak nekazí velmi dobrý dojem z četby. Experimentální část bakalářské práce byla plánována systematicky v rámci plnění cílů práce a vedla k zisku objemu dat, který podle mého názoru výrazně převyšuje požadovaný rozsah bakalářské práce. Interpretace výsledků je bez dalších navazujících testů obtížná, přesto se jí autorka zhostila velmi dobře. Studentka ve své práci prokázala samostatnost, experimentální zručnost i schopnost interpretovat naměřená data. Cíle definované v Zadání bakalářské práce byly beze zbytku splněny, a proto doporučuji práci k obhajobě s hodnocením "Výborně (A)".

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Využití literatury a její citace B
Úroveň jazykového zpracování A
Formální úroveň práce – celkový dojem A
Závěry práce a jejich formulace A
Splnění požadavků zadání A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 23887