BUŠÍK, P. Výběr nejvhodnějšího somatotypu pro daný sport pomocí faktorové analýzy. [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.

Michálek, Jaroslav

Cílem práce bylo popsat metody faktorové analýzy a tyto metody pak na základě reálných dat využít pro podporu výběru nejvhodnějších kandidátu uvažovaného sportovního odvětví. Tento cíl se mu podařilo dobře splnit. Samostatně, podle doporučené literatury, prostudoval vybrané partie o faktorové analýze, vybral vhodné metody pro zpracování reálných dat, která samostatně opatřil od sportovců, kteří se zabývají korfbalem (jemu blízkým, ale málo známým sportovním odvětvím). Tato data zpracoval pomocí softwareového balíku STATISTICA. Při počítačovém zpracování si počínal velmi samostatně. Výslednou statistickou analýzu pak provedl zcela samostatně. Během zpracování práce prokázal, že dovede bez problémů zvládnout i složitější matematické partie. Dobře porozuměl principům faktorové analýzy, dovedl vzhledem k analyzovaným datům vybrat nejvhodnější metody odhadu pro matici faktorových zátěží, vybral vhodný typ rotace a vhodnou metodu pro odhad faktorových skóre. Statistická analýza, kterou provedl a zejména pak vybrané faktory dobře odpovídají vybrané typizaci hráčů korfbalu je možné je použít ke klasifikaci jednotlivých typů hráčů tohoto sportu. Vlastní klasifikace hráčů na základě těchto faktorů již byla mimo rámec práce, přesto uchazeč uvádí srovnání hráčů pomocí získaných faktorů s jeho představou, kterou si získal při dlouhodobém působení v tomto sportovním odvětví. Výsledky svědčí, že uchazeč je schopen samostatně aplikovat získané matematické poznatky v konkrétní praktické aplikaci. Pracoval aktivně a se zájmem, časové rozvržení jednotlivých činností nebylo ideální. Práce je psána slovensky, je psána jasně a přehledně, po gramatické stránce ji nemohu vzhledem k neznalosti slovenštiny dobře ohodnotit. Stylisticky je na dobré úrovni, uchazeč prokázal, že je schopen teoretické i praktické závěry dobře formulovat. Na některých místech se objevují drobná nedopatření, která považuji spíše za problémy technického charakteru. Z nich snad nejzávažnější je na str. 15 na začátku odstavce 2.4.1, kde je patrně zaměněna relace mezi p a m. Dále jako příklady drobnějších nesrovnalostí uvádím: na. str. 19 v obsahu, by bylo vhodné přílohy 2 a 3 pojmenovat, název Tabulka případně s číslem je málo informativní. Ve větě 2 vlastnosti 6 na str.12 chybí znaménko +. Na str. 24 je chyba ve vzorci pro směrodatnou odchylku a rovněž její značení není v souladu se zavedeným značením, jde o výběrovou charakteristiku. Tabulka na str. 27 je málo čitelná, zde se patrně projevil trochu spěch při závěrečném zpracování. Na obr.1 na str. 29 není popsaná osa x. Při popisu výsledků se objevuje otázka, zda znak pohlaví nebylo vhodné zařadit jako vstupní proměnnou do prováděné faktorové analýzy. Celkově lze konstatovat, že student prokázal schopnost prostudovat a porozumět matematické teorii, dovede dobře využívat dostupný statistický software a zcela samostatně dokáže analyzovat zadaný problém a získat prakticky zajímavé výsledky. Proto doporučuji, předloženou bakalářskou práci k obhajobě

Fusek, Michal

Práce je zaměřena na modely faktorové analýzy a jejich využití ve sportovních odvětvích, konkrétně při výběru nejvhodnějších hráčů hry korfbal. Zadání práce považuji za splněné. Autor se striktně držel doporučené literatury a zpracoval základní metody faktorové analýzy jako metodu hlavních komponent, rotaci faktorů metodou varimax a odhad faktorového skóre regresní metodou. Popsané metody byly aplikovány na reálných datech z oblasti sportu, přičemž autor využil softwaru Statistica. Sběr reálných dat se však částečně jeví jako diskutabilní, jelikož hodnoty fyzických testů hráčů byly v některých případech odhadnuty (viz str. 23). Práce obsahuje minimum překlepů, grafická úprava je na slušné úrovni. Z důvodu větší přehlednosti bych doporučoval pod každou tabulku umístit popisek. Tabulky nemají jednotný vzhled a některé dokonce připomínají „Print Screen“ pracovní plochy, což snižuje čitelnost a působí rušivě. Citace na literaturu jsou uvedeny přehledně, avšak několik publikací uvedených v referencích není zmíněno v textu. Doporučoval bych několik citací doplnit (např. Kaiserovo kritérium, str. 28). Výše uvedené skutečnosti však nijak nesnižují kvalitu práce a srozumitelnost textu. Práce splňuje požadavky kladené na bakalářskou práci a doporučuji ji k obhajobě s hodnocením B.

eVSKP id 50514