HLAVÁČOVÁ, K. Justážní kolimátor pro Fluorescenční holografický mikroskop [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Dostál, Zbyněk

Po obsahové a grafické stránce je práce zdařilá. Diplomantka v rámci své práce vytvořila modul pro vytyčování optických cest a pro centráž optických prvků Fluorescenčního holografického mikroskopu. Vhodně aplikovala známý princip difrakce na kvadrantové masce a simulací ověřila jeho použitelnost pro mikroskop. Sestavila optický návrh modulu se zameřovacím modem a s modem plošného osvětlení. Plně využila svých konstrukčních dovedností a v programu SolidWorks vytvořila třírozměrný model modulu a jeho výrobní dokumentaci, podle níž byl modul vyroben. Dle navrženého justážního postupu jej seřídila a následně otestovala jeho funkce na mikroskopu. Pro zjednodušení justáže mikroskopu upravila stávající detektor, který vybavila kamerou. Pro detekci záměrného kříže vytvořila v prostředí LabView detekční software. Konstatuji, že diplomantka přistupovala k řešení práce odpovědně a systematicky. Cíle své diplomové práce splnila v plném rozsahu. Kateřina Rosová prokázala schopnost vhodně interpretovat teoretické podklady a na jejich základě vytvořit plně funkční inženýrské dílo. Jako vedoucí práce hodnotím diplomovou práci známkou výborně/A.

Jákl, Petr

V diplomové práci konstrukčního typu se autorka zabývá návrhem mechanického řešení kolimátoru pro justáž fluorescenčního holografického mikroskopu. Po úvodu do mikroskopických technik založených na interferenci světla jsou definovány cíle práce. Další kapitola je věnována přehledu metod pro vytyčování přímek pomocí laserových svazků a práci uzavírá kapitola s optickým návrhem kolimátoru a popisem vlastních konstrukčních a vývojových prací, včetně výsledků testování kolimátoru. Práce má dobrou grafickou a stylistickou úroveň a minimální množství překlepů a gramatických chyb. Uspořádání dokumentu je logické, pouze kapitola 3 obsahuje jedinou podkapitolu 3.1. Vlastní přínos v teoretické části je spíše menší, vychází z disertační práce dr. Velechovského a výpočtů prof. Komrsky. Nicméně těžiště práce – konstrukční návrh a vývoj software – plně pokrývá vlastní práce autorky. Konstrukční návrh vykazuje drobné formální nedostatky – např. ZAM01 má označeno 4x sražení a jsou tam pouze 3, občas chybí neviditelné hrany (ZAM01) či kóty (např. příruba ZAM03 nemá ani vnější průměr, takže si čtenář nemůže udělat představu o prostorovém uspořádání sestavy). Části, které se vsunují do sebe, by měly mít aspoň mírně sražené hrany (např. ZAM10/ZAM4 nebo ZAM16/ZAM17) a bylo by lepší je udělat z různých materiálů (např. duralové pouzdro a mosazná hřídel apod.) Na zvolený materiál se dělá obtížně eloxová vrstva. Drsnost nefunkčních povrchů je podle mého názoru zbytečně velká. Jedná se však o výrobu prototypu, kde nejsou takové nároky na výkresovou dokumentaci, protože je často vyžadována modifikace součástek během sestavování výsledného zařízení. Software používá roztažení kontrastu a morfologickou dilataci pro získání souřadnic hran kříže s nulovou intenzitou. Nevýhodou je, že vyžaduje zásah operátora při změně velikosti difrakčního obrazce. Vyrobené zařízení i ovládací software jsou funkční a jejich využitelnost v praxi je nesporná, protože mají přímou vazbu na probíhající experimenty na ÚFI VUT Brno. Diplomantka v práci splnila zadání v plném rozsahu a práci doporučuji k obhajobě.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 108751