LOVAS, D. Matematické modely lineárních oscilátorů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Čermák, Jan

Předložená bakalářská práce se zabývá analýzou dynamických modelů lineárních oscilátorů. Ačkoliv jde o téma klasické, jeho důkladné rozpracování může vést až k výzkumu aktuálně prováděnému na celé řadě matematických pracovišť. Lze konstatovat, že autor tento potenciál tématu naplnil. K jeho zpracování přistoupil velmi aktivně a zodpovědně, sám si dohledával potřebnou literaturu, a sepisování bakalářské práce se pravidelně věnoval již od konce zimního semestru. Za přínosné považuji zejména pasáže ze čtvrté kapitoly, věnované mj. otázkám souvisejícím se synchronizací pohybu dvou lineárních oscilátorů. Tyto otázky jsou zde sice diskutovány jen na základní úrovni, poněvadž pokročilejší pasáže vyžadují matematické znalosti přesahující rámec bakalářského studia, ale přesto představují zajímavé pojednání o této (v současnosti hojně diskutované) problematice. Za jistou slabinu práce lze považovat ne vždy zcela korektně zvládnuté spojení textů pocházejících z různých matematických a technických zdrojů. To bylo dáno především nezkušeností autora se zpracováváním většího počtu odborných textů, a v případě bakalářské práce jde o věc do jisté míry omluvitelnou. I přes tuto skutečnost se domnívám, že v práci jednoznačně převládají pozitiva vyplývající především z nasazení a zájmu autora o dané téma. Podařilo se mu vytvořit text, který může být zajímavý pro všechny, které otázky dynamických oscilátorů a související témata zajímají. Na základě výše uvedeného doporučuji uznat bakalářskou práci k obhajobě.

Opluštil, Zdeněk

Bakalářská práce se zabývá analýzou matematických modelů lineárních oscilátorů. Text je rozčleněn do pěti kapitol. V úvodních kapitolách jsou zavedeny základní pojmy dané problematiky včetně analýzy modelů známých ze základních kurzů matematického inženýrství. Těžiště práce leží ve třetí a zejména ve čtvrté kapitole, kde se autor zabývá skládáním kmitů, resp. spřaženými oscilátory. Student splnil požadavky a cíle bakalářské práce. Text je logicky uspořádaný a přehledný. Počet překlepů a chyb nepřesahuje obvyklé množství u práce takového rozsahu. Namátkou bych zmínil někdy nevhodné použití slova „rovnice“, které autor používá skoro všude, kde se vyskytuje znak rovnítka. Přitom se jedná např. o řešení nebo funkci (str. 16 „…porovnali rovnice (2.6) a (2.7)…“). Jedinou vážnější výtku bych měl k části podkapitoly 2.3.2 nazvané Tlumené vynucené kmitání, týkající se nehomogenní LODR2. Přesněji, v pasáži začínající na str. 22 v části 3. nazvané Buzený oscilátor s podkritickým tlumením… pro případ _1= , kde partikulární řešení není uvažováno ve správném tvaru. To pak vede ke špatným závěrům (např. konstanty A, B v partikulárním řešení jsou závislé na proměnné t, amplituda kmitání se blíží k nule atd.). Tato část se však nijak negativně neodrazí na stěžejních výsledcích práce uvedených v kapitole 4, kde autor analyzuje zejména rovnice bez tlumení, resp. homogenní rovnice. Nad výše uvedenými nedostatky však výrazně převažují pozitiva. Autor nastudoval (z různých zdrojů) témata, která přesahují učivo základních kurzů matematického inženýrství. Pečlivě analyzoval jednotlivé typy oscilátorů, což mnohdy vedlo k náročným výpočtům a odvozením. Dále bych velmi ocenil grafické znázornění jednotlivých typů řešení, což výrazně čtenáři usnadňuje představu, co se u konkrétních oscilátorů děje. Proto bakalářskou práci doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením B.

Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B

eVSKP id 109106