FAJMON, M. Aplikace algoritmů pro plánování v železniční nákladní dopravě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Pavlas, Martin

Předložená práce se zabývá problematikou optimalizace sítě zpracování odpadů, kdy k dopravě je využívána železniční doprava. Práce je velmi aktuální protože železniční doprava je vyžadována pro svoji nižší environmentální stopu při přípravě některých projektů zařízení pro energetické využití odpadů v ČR. Student pravidelně docházel na konzultace, práce splnila požadavky kladené zadáním a sama o sobě představuje úvodní seznámení se s danou problematiku. Student zmínil v rámci rešeršní části značné množství matematických modelů souvisejících s plánováním. Výsledný matematický model se vyznačuje nekonzistentním značením. Model byl implementován v prostředí GAMS a testován na malé úloze. Železniční doprava je ale velmi specifický druh dopravy svázaný s celou řadou aspektů, omezení a vlastností. Tyto jednoduchý model formulovaný autorem nepostihl. Ocenil bych větší samostatnost a iniciativu při řešení dílčích kroků, což by umožnilo navrhnout komplexnější model bližší realitě. Lze konstatovat, že nebylo využito potenciálu, který problém nabízí. Aplikace na reálných datech pro konkrétní geografické území rovněž chybí. Z nedostatků je nutné vytknout nedostatečnou práci s literaturou. Zejména kapitola 2 popisuje celou řadu typů úloh a algoritmů. Odkazy na literaturu, ze které bylo čerpáno chybí. Stejně tak mohly být zapracovány odkazy na články, které dané algoritmy a úlohy využívají pro řešení praktických úloh. V tomto kontextu je nutné zmínit, že vedoucímu a konzultantům nebyla práce jako celek předložena v dostatečném časovém předstihu tak, aby tyto dílčí nedostatky mohly být konzultovány či odstraněny. Z pohledu interpretace výsledků motivační úlohy mi chybí hlubší rozbor vstupních parametrů, které by objasnili výslednou situaci zobrazenou na obr. 3.2. Rovněž není dostatečně popsán rozdíl mezi kyvadlem a ostatní dopravou po železnici. Přes uvedené nedostatky student prokázal schopnost zpracování konkrétní problematiky a práce může být dobrým základem pro navazující práce. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací D
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Kokrda, Lukáš

Předložená bakalářská práce má 23 stran a je rozdělena do tří hlavních kapitol. V prvních kapitole s názvem Matematické programování autor formuluje optimalizační úlohu, ale dále se zabývá pouze úlohami lineárními, celočíselnými a jejich kombinací. Bohužel autor zde téměř zamlčel existenci jiných typů úloh matematického programování jako jsou úlohy konvexní a obecné nelineární. Dalším autorovým nešvarem je absence matematických formalizmů při zavádění matematických pojmů. V druhé kapitole autor stručně a přehledně uvádí příklady některých celočíselných úloh s doporučenými postupy na jejich efektivní řešení. Klíčovou částí této práce je třetí kapitola. V první části této kapitoly je, bohužel poměrně nepřehledně, shrnuta problematika svozu komunálního odpadu a využívání dostupné dopravní infrastruktury. Dále je uveden model spolu s užitým značením, který je následně popsán a otestován na malé ilustrativní úloze. Je bohužel na škodu, že se v označených parametrech a proměnných vyskytují i parametry, které v samotném modelu použity nejsou což působí dojmem, že si autor stanovil vyšší cíle, které nejspíše z časových důvodů nedokončil. V závěru této kapitoly autor navrhuje, jak by se dal model modifikovat, aby lépe odpovídal realitě. Závěrem bych dodal, že je škoda, že pro řešení modelu nebyla poskytnuta reálná data, protože z výsledků vyplývá, že celková cena za převoz 174 tun odpadu je 7012 Kč. Práci doporučuji k obhajobě

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 108856