MRÁZEK, J. Městská knihovna v Přerově [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2012.

Ruller, Ivan

Základní myšlenkou návrhu je rozvržení programu budovy do tří objektů, což by mohlo přispět k etapové výstavbě v souladu s investičními možnostmi města. Stávající špalíček je dostavěn do ucelené formy archivem, sklady a studovnami. Hlavní provoz budovy je soustředěn do jednoduché výškově gradované hmoty na nábřeží a třetím objektem jsou podzemní garáže se zelenou střechou organicky napojenou na parčík na východní straně hlavního objektu a nábřežní promenádu vedoucí až k Tyršovu mostu. Veřejné prostory v okolí budovy jsou jednotně vydlážděny pouze s jednoduchým označením pojízdných ploch diferenciací dlažby a jsou obohaceny dvěma uměleckými díly. Dopravní řešení je jednoduché a umožňuje snadnou obsluhu daného prostoru. Vjezd od parkingu od Spálence je organicky napojen na celkové dopravní řešení, které je v souladu s intenzitou v tomto prostoru. Uplatnění archeologických nálezů a základů kostela sv. Marka je vtipně řešeno vnitřním průchozím atriem se zelení a se vstupy do veřejné i služební části budovy. Toto atrium umožňuje také pěší spojení městského jádra s řekou a přispívá k dobrému prosvětlení interiéru knihovny. V západní části přízemí jsou vstupní prostory veřejné části knihovny s kavárnou, navržení dvou vstupů v těsné blízkosti je zbytečné a rozpačité. V části východní je pak administrativa a provozní místnosti se vstupem i zásobováním. Ve druhém a třetím podlaží jsou všechny prostory knihovny pro veřejnost a střešní zahrada. Konstrukce budovy je tvořena železobetonovým nosným skeletem se ztužujícími vertikálními bloky. Architektura je jednoduchá s uplatněním děrovaných měděných plechů se zajímavým výtvarným pojednáním po celém obvodu budovy. Bylo by vhodné zamyslet se nad architektonickým i výtvarným dořešením výškového přechodu dvoupodlažní i třípodlažní části a docílit plastičtějšího obohacení velmi jednoduchého celkového pojetí. Vhodnost rozdělení provozu knihovny do dvou budov by bylo třeba posoudit s investorem. Otázky k obhajobě: a) Dvouplášťové fasády, varianty konstrukce a možnosti čištění b) Uplatnění výtvarného umění v architektuře

Přístup studenta ke zpracování Diplomant pracoval cílevědomě a soustavně.
88

Uhlíř, Petr

Prostor pro umístění knihovny na nábřeží Bečvy je velmi pěkné, nicméně její umístění v záplavovém území vyžaduje náročné architektonické řešení. Sympatické je i to, že student respektuje základy kostela, ve kterém působil i Jan Amos Komenský, a učinil je součástí atria uprostřed objektu. Přechod z dvoupodlažní budovy na třípodlažní je poněkud schematický - stejně jako celá budova. Provozní řešení je poněkud komplikované. Speciální literaturu si čtenář musí jít vypůjčit do jiné budovy. Konstrukční řešení je díky jednoduchému půdorysu proveditelné. Grafické zpracování je velmi dobré.

Urbanistické řešení A
Architektonické řešení B
Provozní řešení B