KUBĚNA, Z. Předzpracování EKG signálu pro detekci významných bodů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2010.

Vítek, Martin

Student nastudoval a popsal problematiku rušení a předzpracování signálu EKG. Navrhl a realizoval celou řadu filtrů, které otestoval a objektivně i subjektivně vyhodnotil jejich kvality. Práce je na velmi vysoké úrovni. Po obsahové i formální stránce obsahuje všechny náležitosti. Rozsahem i kvalitou se jedná o nadstandardní práci. Student pro práci využíval českou i zahraniční literaturu a pravidelně konzultoval dosažené výsledky.

Splnění zadání A 50/50
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) A 20/20
Formální zpracování práce A 20/20
Využití literatury A 10/10
100

Kozumplík, Jiří

Práce je zaměřena na testování různých lineárních filtrů pro předzpracování signálů EKG s cílem potlačit rušení (zejm. drift a brum), případně zvýraznit charakteristické útvary (komplexy QRS, vlny P a T) a usnadnit tak následné rozměření signálu. Aby mohl autor hodnotit dopady filtrace na užitečný signál, vygeneroval referenční signál podle www.phisionet.org. Pro potlačení driftu autor testoval horní propust typu IIR (se správným negativním závěrem, protože filtr zavádí nepřijatelné fázové zkreslení) a dva filtry typu FIR. Díky velmi pečlivému zpracování výsledků vlastně prokázal, že při útlumu na střední tepové frekvenci kolem 3,47 dB došlo k amplitudovému zkreslení a že při 0,45 dB ke zkreslení nedošlo. Testování ale mělo směřovat spíše ke stanovení útlumu na této frekvenci než k nalezení konkrétního typu filtru FIR. Oba testované filtry autor navrhl pro doporučovanou mezní frekvenci 0,67 Hz, ale pominul skutečnost, že dosažená mezní frekvence může záviset na zvolené délce impulsní charakteristiky (ukázalo se totiž, že použitá délka 500 vzorků nemusí být při vzorkovací frekvenci 500 Hz postačující, což autorovi uniklo). Obdobný nedostatek nadhledu autora nalezneme také u pásmových zádrží pro potlačení brumu. Samotný faktor kvality Q nemusí být z hlediska účinnosti filtrace rozhodující, určitě však ovlivní zkreslení užitečného signálu, ale to autor bohužel nezkoumal. V další části práce se pokusil nalézt požadavky na pásmové propusti pro zvýraznění komplexů QRS (kvůli jejich následné detekci), kde se přiblížil závěrům jiných autorů. V poslední části se pokusil nalézt filtry pro zvýraznění vln P a T, praktický význam této kapitoly je však sporný. Práce je zpracována velmi pečlivě a systematicky, autor shromáždil obdivuhodně rozsáhlý seznam literatury. Výše uvedené nedostatky, které přičítám spíše jeho nezkušenosti, do jisté míry kompenzoval pečlivým zpracováním a málo vídanou snahou o přesnou dokumentaci výsledků.

Splnění požadavků zadání A 20/20
Odborná úroveň práce B 40/50
Interpretace výsledků a jejich diskuse C 15/20