TYDLAČKA, M. Inženýrské optimalizační modely [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.

Popela, Pavel

Autor zcela samostatně vypracoval bakalářskou práci na zadané téma. K vypracování práce nastudoval problematiku matematické optimalizace a zejména úvod do problematiky stochastického programování, který přesahuje rámec bakalářského studia. Vyhledal výukově orientované aplikační problémy a prokázal programátorské dovednosti na velmi dobré úrovni. Autor omezil rešeršní části na minimum, což se jeví jako akceptovatelné, ovšem práce si zasloužila více odkazů na použitou literaturu. Autor se soustředil především na řešené výukové problémy, které podal v sevřené formě. Záměrně vynechal teoretický kontext problematiky matematického a stochastického programování a rovněž nijak nepopsal použitý programový systém. Bohužel v některých ohledech úroveň práce ovlivnila skutečnost, že autor práci vytvářel během náročného zaměstnání mimo Brno. Neuvážené zdůrazňování obecné aplikovatelnosti jeho přístupu pro výukové příklady bez dalších upřesnění musí odborníka z oblasti návrhu konstrukcí poněkud podráždit. Totéž platí pro střídmost ve zdůrazňování některých předpokladů (normalita). Použití hovorového jazyka působí "roztomile" pouze při prvním letmém seznámení s tématem a prací. Většinu překlepy a pravopisných chyb bylo možné odstranit při pozornějším čtení. Terminologicky a obsahově je naprosto nevhodné autorem zvolené rozlišování případů využití středních hodnot a EV. Doporučují, aby se autor dodatečně během rozpravy vyjádřil k použití výpočtového systému GAMS (jaké úlohy s ním lze řešit, jaké jsou jeho základní rysy a v čem byl autorovi užitečný).

Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací D

Plšek, Jan

(Slovní hodnocení jsem napsal dříve, než jsem se seznámil s tímto systémem, za což se omlouvám (na FAST se oponentní posudek vyhotovuje jen slovně). Posudek velmi přesahuje povolenou délku, proto jsem jej rozestrkal do dotazů. K dispozici jsou 3 výtisky odevzdané na FSI a elektronická verze ve wordu.) Svůj posudek jsem rozčlenil na celkem čtyři části. Prvé tři části se vyjadřují k principiálním myšlenkám předložené práce, poslední, čtvrtá část, obsahuje soubor výtek, které jsou buď formálního charakteru, nebo by bylo možné je snadno odstranit a v malém množství nepředstavují samy o sobě zásadní problém. Cílem bakalářské práce byla aplikace postupů užívaných při stochastickém programování na vybrané konstrukční úlohy v podmínkách neurčitosti. Zvolené téma považuji za obtížné, proto jsem očekával kvalitní zpracování a náročnou četbu. Ve skutečnosti však práce obsahuje pouze dvě jednoduché (uměle vykonstruované) optimalizační úlohy implementované v GAMSu, přičemž na druhou z nich jsou aplikovány čtyři modely stochastického programování. Zvolené úlohy a modely jsou natolik prosté, že nebylo nutné se při zpracování potýkat s žádným problémem, kterých by se u, byť jen mírně, realističtější úlohy konstrukčního navrhování objevily.

Splnění požadavků a cílů zadání E
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod E
Vlastní přínos a originalita E